Helstar - The King Of Hell

Helstar - The King Of Hell

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : De terugkeer van de Amerikaanse formatie Helstar aan het heavy metal firnament kondigde zich afgelopen jaar al aan middels de verzamelaar 'Sins Of The Past', waarop de band een groot aantal van hun betere nummers in een opnieuw opgenomen versie geplaatst had. Tevens had men in de vorm van 'Tormentor' en 'Caress Of The Dead' al een tweetal nieuwe nummers toegevoegd, die mijns inziens zeer veelbelovend klonken.

Naast 'Tormentor' en 'Caress Of The Dead' bevat deze 'The King Of Hell' een zevental andere tracks, waar de klasse van af druipt. Na een onheilspellend intro knalt het titelnummer uit je boxen en wordt je meteen gegrepen door fraaie complexe riffs van het gitaristenduo Larry Barragan en Rob Trevino, die trouwens gedurende de gehele plaat fantastisch op dreef zijn. Ook meesterzanger James Rivera doet middels een ijzingwekkende schreeuw zijn intrede en laat horen waarom ik hem tot de absolute topzangers binnen het heavy metal genre reken. Hij heeft een zeer uniek stemgeluid wat perfect past binnen de complexe muziek van Helstar. Ook drummer Russel DeLeon verdient een speciale vermelding want zijn gedreven drumwerk is absoluut van grote klasse.

Je krijgt echt geen kans om bij te komen van het titelnummer want 'The Plague Called Man' dient zich aan, alweer zo'n lekkere heavy metal kraker, die me erg doet denken aan een vorige band waar James ooit bij gespeeld heeft, namelijk Destiny's End (hun beide platen 'Breathe Deep The Dark' en 'Transition' zijn trouwens verplichte aanschaf voor echt heavy metal freaks!). Lekkere snelle riffs, fraaie solo's, machtige zangpartijen en opnieuw een indrukwekkende Russel DeLeon. Als dit niveau de gehele plaat doorgetrokken wordt, kunnen ze me afvoeren ben ik bang. Het van 'Sins Of The Past' bekende 'Tormentor' volgt, waarbij het uitvoerige en inventieve solo-gedeelte het hoogtepunt van dit nummer is. Op het navolgende 'When Empires Fall' wordt het tempo wat teruggeschroefd, wat geenszins betekent dat dit ten koste gaat van de intensiteit, integendeel! Als je van tempo en afwisseling houdt, dan zit je bij 'Wicked Disposition' wel goed, wat een riffs en solos! Ook de overige vier nummers ('Caress Of The Dead', 'Pain' (met afstand het beste nummer van de plaat, wat een intensiteit!!!), 'In My Darkness' en 'Garden Of Temptation') zijn van een uitzonderlijke klasse en zorgen ervoor dat het zeer hoge niveau van 'The King Of Hell' geen moment inzakt.

Het moge duidelijk zijn dat iedere zichzelf respecterende heavy metal liefhebber dit plaatje aan moet schaffen. Wanneer je dit doet, ga dan voor de eerste editie want daar staan een drietal bonus tracks op. Bij mijn promo-exemplaar was de pret na zo'n vijftig minuten voorbij, maar dat lossen we eenvoudig op door de plaat gewoon nog een keer op te zetten. Een geheide kandidaat voor een top-positie in mijn jaarlijstje, zoveel is zeker!