Highway Chile - Keeper Of The Earth

Highway Chile - Keeper Of The Earth

Label : Mausoleum Records | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : Dit had ik dus absoluut nooit meer verwacht, een nieuwe studio-plaat van Hollands hoop in bange dagen, Highway Chile. Natuurlijk had men in 2002 nog een live album getiteld 'On The Road Again' uitgebracht, maar ik dacht dat die, overigens zeer gesmaakte CD een eenmalig reunie initiatief zou zijn. Gelukkig heeft men besloten om zijn nek nog een stukje verder uit te steken en nog maar eens een nieuw studio album in elkaar te steken. Vergeleken met 'On The Road Again' zijn zanger Robert Soeterboek en gitarist Attila Szabo vervangen door respectievelijk Stan Verbraak (ex-Helloise) en Gert Nijboer (ex-Mischief). Tesamen met Martin Mens (gitaar), Edwin den Haag (bas, inmiddels vervangen door Marchell Remeeus) en drummer Ernst van Ee heeft dat tweetal deze 'Keeper Of The Earth' opgenomen.

Anno 2008 weet de band nog steeds zeer goede nummers in elkaar te draaien, waarbij met name de inventieve gitaarpartijen en de nog steeds prima vocalen van oudgediende Stan Verbraak een vooraanstaande rol vervullen. Luister maar eens naar titelnummer 'Keeper Of The Faith', 'Run Away', 'Road To Paradise' of 'Dreaming Of Heaven' en je zult begrijpen wat ik bedoel. Ook de opnieuw opgenomen versies van 'Headbangers' en de prachtige ballad 'Endless Trail' van de debuut-plaat 'Storybook Heroes' (mijns inziens tesamen met Picture's 'Diamond Dreamer', Vandenberg's debuutplaat en Horizon's 'Master Of The Game' n van de beste heavy metal platen van Nederlandse bodem!) kunnen mijn goedkeuring wegdragen en laten mij de mooie en roerige tachtiger jaren herleven. De link naar die jaren tachtig wordt nog eens versterkt door een prima uitvoering van de Rainbow-cover 'Long Live Rock And Roll'. Highway Chile is in mijn ogen altijd een wat ondergewaardeerde band geweest, die nooit het succes heeft gekregen waar het recht op had. 'Keeper Of The Earth' is nogmaals een bevestiging hiervan en iedereen die houdt van kwalitatief goede heavy metal van Nederlandse bodem moet dit dan ook in huis halen. Nu maar weer flink toeren, jongens! Highway Chile is coming to get you.