Haggard  - Tales Of Ithiria

Haggard - Tales Of Ithiria

Label : Drakkar Entertainment | Archiveer onder gothic metal

Vera : De bespreking van het vorige Haggard album 'Eppur Si Muove' beindigde ik met de gevleugelde woorden: "Samen met Therion is dit de absolute top van het bombastische metal genre waar nog voldoende pit in zit. Dezelfde woorden gelden evenzeer als introductie tot 'Tales Of Ithiria', het nieuwe huzarenstukje van Asis Nasseri en zijn uitgebreid muzikantenteam Haggard. Lang hebben we er op moeten wachten, maar een pauze van vier jaar tussen de albums is normaal voor Haggard. En het was wederom het wachten waard!

Haggard is een klasse apart. De voortreffelijke mix van klassieke muziek en extreme metal wordt ook op dit vierde studioalbum zo adembenemend mooi uitgevoerd en als een boeiende film op muziek gezet dat 'Tales Of Ithiria' je in zijn greep heeft van de eerste tot de laatste noot. Het brein achter al deze muziek en teksten, Asis Nasseri, ging ditmaal de uitdaging aan om zelf een fantasieverhaal te schrijven. Dit speelt zich af in de imaginaire wereld Ithiria en vanwege 's mans passie voor het verleden en meer bepaald de Middeleeuwen is het een verhaal over de eeuwige strijd tussen goed en kwaad geworden, met een protagonist die mijmert over ten strijde trekken en het verlies van geliefden. Natuurlijk bevat dit verhaal de nodige heroek, dramatiek, passie en spanning wat ook treffend in muziek omgezet is. De tijd was rijp om even af te stappen van de geschiedkundige onderwerpen - steeds het stokpaardje van vorige albums - en de fantasie de vrije loop te laten.

Doordat we met een chronologisch verhaal te maken hebben zijn er een aantal narratieve korte stukjes. Deze worden met zware stem vertolkt door - o verrassing - Mike Terrana, die de meeste metalfans eerder zullen kennen als furieus drumbeest dan als onderhoudend verteller. Nadat de man ons een introductie gegeven heeft worden we in de acht minuten lange titelsong verwend met de bekende ingredinten: klassieke vrouwelijke en mannelijke zang (wat gaat die sopraanzangeres hoog!), klassieke akoestische instrumenten waaronder viool, hobo, cello, enz en als tegenwicht harde gitaren, opspattende drums en de smakelijke grunts van Asis zelf. De teksten zijn zoals gewoonlijk weer in verschillende talen. Het culturele element is groot, maar de heftigheid wanneer metalen klanken de overhand nemen is des te groter. Natuurlijk wordt n en ander weer verfraaid met massieve koren en heeft het geheel enige affiniteit met Therion (maar is toch op en top Haggard!).

'Tales Of Ithiria' is een belevenis die je integraal tot jou moet nemen, meer en meer ontvouwt zich dan een prachtig actietoneel waar de klanken bijhoren. Deze muziek zet aan tot dromen en laat de fantasie van de afgestompte moderne mens terug ontwaken. Mijn voorlopige favorieten zijn het bedachtzame 'La Terra Santa', het wilde, in galopperend Therion ritme beginnende 'The Sleeping Child' waar ook nog een spetterende gitaarsolo in komt en de weergaloze uitsmijter 'The Hidden Sign'. Alleen de cover van Mecano's 'Hijo De La Luna' kan ik niet meteen plaatsen, maar muzikaal vormt het geen stijlbreuk. 'Tales Of Ithiria' is dus weer een reden om in allerijl naar de winkel te rennen!