Psycroptic - Ob(Servant)

Psycroptic - Ob(Servant)

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Kijk aan, het Australische Psycroptic heeft het Nederlandse label Neurotic Records verlaten en heeft een platencontract getekend bij het beduidend grotere Nuclear Blast Records. Een behoorlijke stap in de goede richting voor deze hardwerkende death metal band uit Tasmani. En het is ze gegund. Op hun vorige albums 'Symbols Of Failure' uit 2006, 'The Scepter of the Ancients' uit 2003 en het debuutalbum 'The Isle of Disenchantment' uit 2001 lieten de Haley broers al horen heel wat in hun mars te hebben. Met 'Ob(Servant)' zijn we aangekomen bij het vierde en tevens het meest volwassen en uitgebalanceerde studio album van de band.

Geheel verantwoordelijk voor de muziek was gitarist Joe Haley, die het album in zijn eentje schreef. De nieuwe nummers zijn iets meer rechtlijnig en minder van de hak op de tak, wat de composities ten goede is gekomen. De technische death metal is nog steeds zeer bruut, maar er zit wat meer groove in de nummers en de nadruk is wat meer gelegd op het schrijven van nummers die 'blijven hangen', en dat is ze aardig gelukt. Dit was tevens een kritiekpunt wat ik in mijn review voor 'Symbols Of Failure' destijds aangaf, en het is goed te horen dat de band hier wat extra aandacht aan heeft besteed. 'Ob(Servant)' werd door drummer Dave Haley opgenomen, en vervolgens voor de mix en mastering onder handen genomen door voormalig Machine Head en Soulfly gitarist Logan Mader (die ook al eerder voor Divine Heresy en Gojira goed werk afleverde). De productie is megavet en de nummers hebben een lekker 'warm' geluid. Het openingsnummer 'Ob(Servant)' is een nummer wat je gelijk bij de kladden grijpt en daarna niet meer loslaat. Nummers als 'Horde In Devilution', 'Immortal Army of One' en 'Slaves of Nil' zitten vol te gek drumwerk, vette grooves en pakkende gitaarriffs. Mijn favoriete nummer van het album is de acht minuten durende afsluiter 'Initiate' welke fantstisch is opgebouwd en langzaam naar een climax komt en slepend naar een einde komt, echt heel gaaf.

Zoals ik al eerder aangaf is dit het meest volwassen album van de band, en Psycroptic lijkt hiermee definitief hun geluid te hebben gevonden en met de support van n van de grootste metal labels in de rug kunnen we nog een hoop van deze band gaan verwachten. Voor de techische death metal fan is 'Ob(Servant)' mijns inziens dan ook een must have.