Dragonforce - Ultra Beatdown

Dragonforce - Ultra Beatdown

Label : Spinefarm | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Dit is nu typisch zo'n plaat voor de rubriek "1 CD, 2 meningen. Er is een grote groep mensen die Dragonforce echt helemaal te gek vinden, de "love 'em-groep zeg maar, maar er zijn echt ook een heleboel individuen die deze band dus absoluut helemaal niks vinden, de zogenaamde "hate 'em-clan. Er schijnt absoluut geen middenweg te zijn en ik moet eerlijk bekennen, enigszins met het schaamrood op de kaken, dat ik toch tot de personen behoor die dit dus wel kunnen waarderen.

Ook op deze inmiddels vierde CD 'Ultra Beatdown' wordt er geen millimeter afgeweken van het beproefde concept en viert de razendsnelle, bombastische power metal weer hoogtij, een soort Rhapsody na een stevig kuurtje anabole steroden zeg maar. En verdomd als het niet waar is, deze band heeft het hart op de juiste plaats zitten. Gedurende een achttal lange, maar zeker niet saaie, nummers laat men horen hoe speedy power metal gespeeld moet worden. Bewonderenswaardig is het uithoudingsvermogen van drummer Dave Mackintosh, wiens dubbele bass-drum salvos op onwaarschijnlijke snelheden voorbijrazen. Maar bovenal is de muziek natuurlijk een vehikel om de gitaristische capriolen van het duo Herman Li/Sam Totman te profileren en, het moet worden gezegd, daar wordt zeer gretig gebruik van gemaakt. Razendsnelle riffs worden afgewisseld met lang uitgesponnen solo-gedeeltes, waarbij meermalen getracht wordt het record aantal noten per vierkante seconde uit het Guiness book of records te spelen. Het komt mij enigszins vreemd over dat deze houding, die men twintig jaar geleden bejubelde, nu ineens zwaar bekritiseerd wordt door menigeen. Ik zou eenzelfde mening toegedaan zijn als men dit instrumentale geweld niet zou verpakken in goede nummers, maar juist dat heeft Dragonforce goed onder de knie. Luister maar eens naar opener 'Heroes Of Our Time', 'Reasons To Live' of 'Inside The Winter Storm', allen stuk voor stuk prima nummers die mij zeer aanspreken. Verder heeft men in zanger ZP Theart iemand die zich vocaal redelijk staande kan houden in dit instrumentale geweld. Niets dan lof dan ook voor deze band die gewoon zijn eigen ding doet en zich niets aantrekt van de negatieve kritiek die vaak geuit wordt. Die eigenzinnigheid wordt in ieder geval weer beloond met een album dat zeer de moeite waard is, al zullen velen daar ongetwijfeld anders over denken.