Evereve  - Stormbirds

Evereve - Stormbirds

Label : Metal Mind Productions | Archiveer onder gothic metal

Release type: Re-release

Vera : In de reeks heruitgaven door het Poolse Metal Mind Productions is het deze maand de beurt aan de drie eerste albums van Evereve, opnieuw gemastered. Deze in 1993 in Hamburg opgerichte band is ook nu nog actief, maar evolueerde van gothic/doom metal naar meer electro-snufjes in de harde muziek. Wie alleen het moderne CYGOROME (cyber goth rock metal) Evereve kent (laatste album 'Tried & Failed' 2005) moet echter zeker ook deze eerste werkjes eens beluisteren.

Midden jaren negentig kende een opkomst van gothic metal bands. In het kielzog van Paradise Lost, Moonspell en Type O'Negative ontstonden er tal van bands die allen verfrissende albums schreven. Om er maar een paar te noemen: Crematory, Darkseed, Cemetary en ook Evereve. 'Stormbirds' is het tweede album van deze band dat in 1998 door Nuclear Blast op de markt werd gebracht. Evereve bestond toen uit zanger Tom Sedotschenko, gitaristen Stephan Kiefer en Thorsten Weissenberger (deze laatste maakt ook nu nog deel uit van de band onder de naam Havoc), toetsenist Michael Zeissl (momenteel ook de zanger van de band), Stefan Mller (bas) en drummer Marc Werner.

Na het debuut 'Seasons' ging Evereve op een lange Europese tournee met Amorphis. Daarna begonnen de werkzaamheden aan 'Stormbirds', enigszins vertraagd door een brand die de oefenruimte in de as legde. Het werd een waardige opvolger die de muzikale koers van het debuut verder uitdiept en zelfs een prestigieus lan verkrijgt door de bijdrage van het Barmbecker Symphony Orchestra en zanger York Eysel van Love Like Blood. Je beluistert het album best als n muzikale trip, er zijn nogal wat sfeervolle intermezzo's die de langere nummers aan elkaar lijmen. Het erg mooie, gevoelige, in het Duits gezongen 'Martyrism' kent enige Moonspell trekjes (donkere vocalen) en veelgelaagde composities als 'Fields Of Ashes', het knappe 'The Downfall' en de boeiende titeltrack bieden heel wat fraais voor liefhebbers van donkere, atmosferische muziek met een vleugje black. De pianotrack 'Spleen' - voorgedragen in het Frans - is gebaseerd op een gedicht van Baudelaire. Het afsluitende, instrumentale 'Valse Bizarre' is vrij experimenteel en is niet vies van avant-garde invloeden. Complex en een mix van velerlei stijlen, maar toch verliest Evereve nergens uit het oog dat de broodnodige portie heftigheid aanwezig moet zijn tussen het geflirt met culturele bagage. De teksten in het Engels, Duits en Frans zijn smartelijk en frivool. De volgende stap naar succes was gezet.