Evereve  - Regret

Evereve - Regret

Label : Metal Mind Productions | Archiveer onder gothic metal

Release type: Re-release

Vera : In de reeks heruitgaven door het Poolse Metal Mind Productions is het deze maand de beurt aan de drie eerste albums van Evereve, opnieuw gemastered. Deze in 1993 in Hamburg opgerichte band is ook nu nog actief, maar evolueerde van gothic/doom metal naar meer electro-snufjes in de harde muziek. Wie alleen het moderne CYGOROME (cyber goth rock metal) Evereve kent (laatste album 'Tried & Failed' 2005) moet echter zeker ook deze eerste werkjes eens beluisteren.

Midden jaren negentig kende een opkomst van gothic metal bands. In het kielzog van Paradise Lost, Moonspell en Type O'Negative ontstonden er tal van bands die allen verfrissende albums schreven. Om er maar een paar te noemen: Crematory, Darkseed, Cemetary… en ook Evereve. 'Regret' is het derde album van deze band dat in september 1999 door Nuclear Blast op de markt werd gebracht.

Het tweede album 'Stormbirds' werd gevolgd door toeren met Crematory tot eind 1998. In januari 1999 wordt zanger Tom Sedotschenko ontslagen wegens de bekende muzikale meningsverschillen. In Benjamin Richter wordt een nieuwe vocale kracht gevonden. Terwijl Evereve in de studio zit voor de opnamen van 'Regret' worden ze opgeschrikt door de zelfmoord van Tom. 'Regret' wordt dan ook opgedragen aan de vroegere frontman. 'Regret' luidt een koerswijziging in die het toekomstige geluid van de band gaat bepalen. De nieuwe zanger varieert veel minder met zijn stem. Zijn donkere, lage glamourstem past dan wel als een handschoen bij de toegankelijke nummers, maar Evereve heeft zijn heftigheid grotendeels prijsgegeven. De electronica doet volop zijn intrede - iets waar ik niet echt tuk op ben - en de ongepolijste avonturiergeest heeft plaats gemaakt voor een gladder totaalgeluid. 'Regret' is voor mij als fan van het eerste uur dan ook de minste van de drie re-releases, maar de deuren die geopend werden naar een breder publiek later, bewijzen dat mijn smaak niet gelijkloopt met de massa. Vermijd wel de beide covers van The Animals-klassieker 'House Of The Rising Sun'. Gelukkig heeft de band zich terug herpakt met 'Tried & Failed' en momenteel werkt men aan nieuwe nummers.