Amon Amarth - Twilight Of The Thunder God

Label : Metal Blade | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : In mei van dit jaar betrokken de heren van Amon Amarth voor de tweede achtereenvolgende keer de Fascination Street Studio in rebro om samen met producer Jens Bogren het inmiddels al weer zevende Amon Amarth studio album 'Twilight Of The Thunder God' op te nemen. Rond 22 September zal dit nieuwe meesterwerkje van onze Viking helden gaan verschijnen via Metal Blade.

Zoals gitarist Olavi Mikkonen ook al aangaf in het interview dat deze maand bij Lords of Metal te lezen is, is de band lekker verder gegaan waar zij op het vorige album 'With Oden On Our Side' mee eindigden, zonder al te veel veranderingen door te voeren. "Er staan gewoon tien ijzersterke nieuwe Amon Amarth nummers op om van te gaan houden. En daarmee slaat hij de spijker op zijn kop. 'Twilight Of The Thunder God' werd grotendeels geschreven door gitarist Olavi Mikkonen, maar ook gitarist Johan Sderlund mocht dit keer weer een aantal songs en riffs aandragen voor het nieuwe album, zoals 'No Fear For The Setting Sun' en 'Live For The Kill'. De melodieuze death metal is op dit album verder geperfectioneerd en klinkt behoorlijk gelikt, zoals we dat van Amon Amarth eigenlijk al gewend zijn. Vanaf het eerste nummer 'Twilight Of The Thunder God' tot afsluiter 'Embrace Of The Endless Ocean' is het genieten geblazen, en geen moment slaat de verveling toe.

Nooit eerder waren er op Amon Amarth albums gastmuzikanten te horen en dit keer ineens drie. Zo leverden Entombed's LG Petrov, Children Of Bodom's Roope Latvala en Apocalyptica's Perttu Kivilaakso allemaal een bescheiden bijdrage aan dit album. Ik heb het idee dat de productie iets voller klinkt dan op het vorige album en ook de songs zijn nog catchier dan voorheen, waardoor Amon Amarth mijns inziens hun sterkste album tot op heden aflevert. Het album komt in vijf verschillende versies met diverse bonussen, dus voor aanschaf eerst even checken welke versie je wilt hebben voordat je de verkeerde besteld.