The Haunted - Versus

The Haunted - Versus

Label : Century Media | Archiveer onder speed / thrash metal

Richard G. : Klats boem daar is album nummer zes alweer! Hoe de Björler broeders het deze keer geflikt hebben om ondanks de repetities en bijbehorende optredens van At The Gates en passant ook nog even een nieuwe plaat voor The Haunted gepend én live(!) ingespeeld hebben is mij een compleet raadsel, maar het resultaat in de vorm van 'Versus' mag er wederom wezen!

De modernisering van het geluid dat op 'rEVOLVEr' (2004) en met de terugkeer van Peter Dolving begon is wederom een stapje verder doorgevoerd. Dit betekent, helaas voor de fans van de eerste twee onvervalste thrashknallers 'The Haunted' en 'Made Me Do It', dat de Zweden nog verder van de hakketak huppelriffbasis verwijderd zijn geraakt. Wat we daarvoor terugkrijgen is een zwaarder doch fris geluid dat meer melodie dan ooit herbergt en nummers waarin The Haunted bewijst ook als muzikanten en songschrijvers enorm gegroeid te zijn. Vooral zanger Peter Dolving levert een topprestatie met zijn mooie teksten en een voor zijn doen gevarieerde, emotionele voordracht.

Natuurlijk zijn er nog steeds knalharde rampestampers in de vorm van 'Crusher' of 'Faultline' aanwezig, maar in het gros van de nummers wordt op vernuftige wijze tempo en riffstructuur zo gemanipuleerd dat 'Versus' als geheel blijft boeien en niet op slechts enkele uitschieters hoeft te leunen (wat van die legendarische eerste albums misschien wel een beetje gezegd kan worden). Met 'Versus' consolideert The Haunted haar terechte toppositie in de internationale moderne metal scene, verwijdert men zich nog verder van het wellicht als stigma ervaren thrash genre en laat men een volwassen metalgeluid horen waar 95% van de bands in andere moderne genrependanten een boel van kan leren.