Burst - Lazarus Bird

Burst - Lazarus Bird

Label : Relapse | Archiveer onder different metal

Richard G. : De twee vorige albums 'Prey On Life' en 'Origo' van metalcore pioniers Burst werden al terecht met lof overladen. Het scheppen van zulke briljante muziek schept echter ook zeer hoge verwachtingen voor iedere nieuwe plaat. Kunnen de Zweden de constante kwaliteit en onnavolgbare muzikaliteit van hun vorige materiaal wederom tentoonspreiden op het nieuwe album 'Lazarus Bird'?

Nou de liefhebbers kunnen opgelucht ademhalen, want Jesper Liverod (bassist, ex-Nasum) en consorten flikken het hem gewoon weer! Hoe ze het bedenken mag Joost weten, maar het is weer een fantastisch uur lang genieten van de prachtigste structuren en geluiden waarmee de progressieve, experimentele metalcore versmelt. Of het nu de emotionele samenklank van door elkaar lopende cleane en geschreeuwde zanglijnen van openingsnummer 'I Hold Vertigo' is. Of de niet te volgen dubbele gitaarmelodie die tijdens 'We Are Dust' volledig de aandacht opeist. Of de gestructureerd beginnende doch in een kakofonie eindigende saxofoon bijdrage in 'Nineteenhundred'. Betere extreme metalcomposities met verfrissender idee├źn zul je vandaag de dag nergens anders vinden dan bij Burst.

Neem het beste van hardcore vernieuwers als Botch, Breach en Coalesce, vermeng dit met verfijnde progstructuren uit de zeventiger jaren, verre van gangbare geluidseffecten, een glasheldere productie en je hebt in een notendop de basis voor dit 'Lazarus Bird'. Het spel tussen hard en zacht, druk en rustig, woedend en fragiel, Burst beheerst de fijnste kneepjes en gooit alle registers open. Het is praktisch onmogelijk om de sonische verfijndheid van de plaat en intrinsieke muzikale vernieuwingsdrang van deze band in woorden te vangen. Om te kunnen bevatten waar deze ongekende muzikale visionairs mee bezig zijn zult u 'Lazarus Bird' echt zelf moeten aanschaffen. U zult er geen spijt van hebben.