Revelation - Release

Revelation - Release

Label : Leafhound Records | Archiveer onder doom metal

Pim B. : Wie had kunnen denken dat er in 2008 nog een Revelation album uit zou komen in de klassieke bezetting met John Brenner (gitaar en zang), Steve Branagan (drums) en Bert Hall Jr. (bas), die het klassieke debuut 'Salvations Answer' in 1990 opnamen en de opvolger 'Never Comes Silence' in 1992, hoewel op die laatste CD de baspartijen door Josh Hart zijn ingespeeld? Nu zien we dus daadwerkelijk een nieuwe schijf van deze invloedrijke doomband; een release getriggerd door het feit dat John Brenner weer muziek is gaan maken met zijn oude maatjes onder de naam Against Nature, het feit dat Revelation in de klassieke bezetting heeft opgetreden op het Doom Or Be Doomed festival in Baltimore in 2007 en omdat het Japanse label Leaf Hound de twee eerder genoemde CD's (origineel door respectievelijk Rise Above en Hellhound uitgebracht) gerereleased heeft.

Is Revelation anno 2008 nog steeds relevant vraag je je dan af? Absoluut! De band, zelf benvloed door Black Sabbath, Trouble en Rush, is zelf ook een inspiratiebron voor nieuwere bands als Warning en Mirror of Deception. Op 'Release' laten ze horen dat ze het als geen ander verstaan om heaviness en emotie samen te laten smelten in songs die je onmiddellijk aangrijpen. Het sporadische gebruik van psychedelische elementen zoals in het titelnummer geeft het geheel extra kracht wat resulteert in hartverwarmende muziek. 'Release' is een erg mooi album dat je onder de juiste omstandigheden moet luisteren; dan ontdek je ook het nodige in de composities. Binnen het genre zijn ze niet de meest heftige band, maar ze verstaan het als geen ander om realistische emoties om te zetten in muziek. Je zou het haast alchemistische doom metal noemen.