Poisonblack - A Dead Heavy Day

Poisonblack - A Dead Heavy Day

Label : Century Media | Archiveer onder gothic metal

Vera : Ik zie het nog zo voor mij: zanger Ville Laihiala en gitarist Sami Lopakka schaapachtig lachend achter een grote Belgische pint om in een interview het einde van Sentenced toe te lichten. We zijn nu drie jaar verder. Gitarist Sami heeft zopas het album 'Cherno' uitgebracht met zijn nieuwe band Kypck. En zanger Ville? Die was al druk in de weer met Poisonblack toen Sentenced nog bestond en sindsdien heeft hij het succes van zijn eigen band (waarin hij buiten de zang ook een flink stukje gitaar speelt) rustig kunnen uitbouwen.

Dat gaat goed, want het vorige album 'Lust Stained Despair' (2006) werd gevolgd door een tour met Lacuna Coil waar de sympathieke Finnen groot succes boekten. Het leven louterde de melancholieke frontman en de neerslag van 's mans zielroerselen vinden we nu, samengevat in twaalf pakkende songs, op het derde album 'A Dead Heavy Day'. Het is opnieuw genieten geblazen. Het dient gezegd te worden dat Poisonblack door de jaren heen steeds nog net even heftiger gaat klinken. De ervaring van het toeren vertaalt zich in toegankelijke rockers met fraai en energiek gitaarwerk. Daar zijn opener 'Diane' en 'Left Behind' al duidelijke bewijzen van. De single (ook de nieuwe videoclip) 'Bear The Cross' slaat meteen aan door zijn sterk refrein, al kunnen we dat zeker ook zeggen van het rockende 'Me, Myself & I' en het up-tempo 'Lowlife'. Een speciaal plekje in mijn hart veroverde de titeltrack 'A Dead Heavy Day' waar de raggende gitaren verfrist worden door heldere pianonoten. Ongemeen heavy is 'Human-Compost', zelfs de zang. Er wordt echter niet alleen stevig van leer getrokken; er is ook plaats voor beschouwende momenten. Want wat zou Ville en Poisonblack zijn zonder die ingebakken, getormenteerde mijmeringen? Ze komen aan bod in het doorleefd gezongen, trage 'X' (met slepende gitaarsolo!) en de afsluitende compositie 'Only You Can Tear Me Apart' met een gitaarsolo waarbij we spontaan een traantje wegpinken nu de schaduwen langer worden op het einde van de zomer.

'A Dead Heavy Day' heeft zijn krachtige geluid en expressie te danken aan de mix van Aksu Hanttu (Entwine) in de Grooveland Studio in Lahti, nadat een juiste gemoedsstemming opgebouwd was tijdens het opnameproces in de Soundmix Studio in hun thuisstad Oulu samen met Kari Vähäkuopus. Een nieuw avontuur lonkt aan de horizon: in het najaar gaat Poisonblack op tournee door Europa samen met Fear My Thoughts en Dark Tranquillity. Een beresterk package!