Elite - We Own The Mountains

Elite - We Own The Mountains

Label : Folter Records | Archiveer onder black/pagan metal

Neithan : Iedereen heeft zo zijn favoriete bands waarvan hij of zij het onbegrijpelijk vindt dat niet meer mensen deze band kennen: voor mij is dat het Noorse Elite, wat haar thuisbasis heeft in de stad Mo I Rana, net onder de poolcirkel; ijskoud een wereldband, zowel op plaat als live!

De eerste plaat, 'Kampen', was behoorlijk black metal, met de kraker 'Bersekeren's Manifest' als absolute klassieker. Daarna kwam, op een ander label, het tweede meesterwerk 'Bifrost' uit: bombastischer en minder puur black metal, maar wel met gecompliceerdere riffs. En nu is dan eindelijk de derde plaat uit, 'We Own The Mountains', op weer een nieuw label. De ontwikkeling zet zich voort, want het geluid is weer iets gecompliceerder en iets meer verwijderd van de pure Noorse black metal. Laten we hopen dat driemaal scheepsrecht is, want met deze plaat moet Elite toch zieltjes kunnen winnen, zeker ook buiten het genre van de black metal: liefhebbers van uitstekende muziek zet uw oogkleppen af en vooroordelen opzij, want dit is weer zo'n plaat die je absoluut moet horen!

Over het algemeen speelt Elite snelle intense nummers met veel ingenieuze gitaarriffs, al staan er ook wat (epische) nummers op die meer in het verlengde van de vorige plaat liggen, zoals 'Winter Moon King' en de afsluitende nummers 'Født Til Vanvidd' en 'Vi Skyr Ingen Strid' (ik tel het titelloze outro als tiende track niet mee); ik zou zelfs zo ver willen gaan als dat 'Født Til Vanvidd' qua opbouw en karakter wel iets doet denken aan het legendarische 'Mother North' van Satyricon. Laat je niet afschrikken als je geen black metal fan bent: ja, Elite is Noors en ja, ze hebben elementen van (technische) black metal, maar ook andere extreme muziekgenres klinken duidelijk in de invloeden door, zoals melodieuze death metal en thrash. Vaak klinkt de combinatie van deze genres oubollig, maar Elite weet er een zeer modern geluid van te brouwen. Naast het feit dat het muzikaal allemaal klinkt als een klok en strak gespeeld is, hier voor de liefhebbers nog een extra reden dezeplaat aan te schaffen: Elite is één van de weinige bands die toch redelijk een eigen geluid weten neer te zetten.

Wat kan ik hier meer over zeggen: wederom een meesterwerk van dit Noorse gezelschap dat haar naam eer aandoet. Je kan de CD eventueel rechtstreeks bestellen bij de band, waar je dan gelijk wel een gesigneerde bandfoto bij krijgt. Hel, alleen al de plaat is zijn geld dubbel en dwars waard, dus gewoon doen, en dan steun je de band rechtstreeks; hopelijk is er een Nederlandse promotor met lef en inzicht, want de band gaat in oktober op tour en dan wil ik ook dit nieuwe materiaal live horen. Ze zeggen wel eens dat de derde plaat van een band het allerbelangrijkst is voor de carrière van een band: muzikaal zit Elite dan gebakken, nu nog het hebben van wat geluk op de juiste momenten: geniaal!!!