Sonic Syndicate - Love And Other Disasters

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder different metal

Patrick : Het kon, met de enorme promotie en hype die door platenmaatschappij Nuclear Blast werd opgeworpen, ook niet uitblijven; het vorige album 'Only Inhuman' (2007) van Sonic Syndicate werd een groot succes, meerdere awards werden in het thuisland Zweden opgepikt, diverse zomerfestivals werden door het zestal aangedaan en tours met Soilwork en Nightwish volgden. Het moet als jonge band heerlijk zijn als een gigant als Nuclear Blast zo enorm veel vertrouwen in je uitspreekt. Zou het ook enige druk met zich meebrengen als er een opvolger geschreven moet worden?

Als het al enige pressie met zich heeft meegebracht, heeft het zestal er op een goede manier mee weten om te gaan. Op 'Love And Other Disasters' wordt voortgeborduurd op het geluid dat we van Sonic Syndicate al kennen van 'Only Inhuman'. De verwantschap met bijvoorbeeld In Flames is nog steeds erg groot en ook de metalcore elementen zijn weer terug te vinden. Dit houdt o.a. in dat melodie, rauwheid, toegankelijkheid, een moderne benadering en het overbekende concept van rauwe en zuivere vocalen weer hand in hand met elkaar gaan. Het verschil met de eerdere albums is dat de tracks net even wat evenwichtiger, zeg maar volwassener, en steviger in elkaar lijken te steken. Net even iets meer uitgediept, net even meer kracht waar het krachtig moet zijn. Ook nu is de productie prima en ook dit album kent een track met de nodige radio gevoeligheid; wat 'Enclave' voor 'Only Inhuman' was, zou 'My Escape' wel eens voor 'Love And Other Disasters' kunnen zijn.

De veranderingen mogen dan niet al te groot zijn en 'Love And Other Disasters' mag weliswaar verre van vernieuwend zijn, maar met dit nieuwe album heeft Sonic Syndicate een geluid neergezet dat volwassener klinkt dan dat dat deed op voorganger 'Only Inhuman'. Liefhebbers van de band of van een moderne aanpak kunnen er zeker van zijn dat ze hier een goede cd aan hebben!