Arcturus - The Sham Mirrors

Arcturus - The Sham Mirrors

Label : Voices Of Wonder | Archiveer onder

John : De fans van de zeer experimentele metalband Arcturus hebben lang(ruim 2 jaar) moeten wachten, maar op dit moment is het nieuwe meesterwerkje alweer een poos verkrijgbaar. Natuurlijk is ook "The Sham Mirrors" weer een reis door geluiden, een schijf die meerdere malen gedraaid dient te worden voordat alle facetten gaan dagen. Het begint al met het eerste nummer, waar een soort swingende gothic heavy rock samengaat met muziek van een meer bevreemdende (bevreemdender?)
aard. Een trompet komt voorbij, net als oosterse percussie ("For To End Yet Again") en een dance melodie door een soort ouderwetse rave-geluid ("Nightmare Heaven"). Alle verschillende invloeden en passages in de muziek zijn aardig tot heel erg goed versmolten. Uiteraard is weer een grote rol weggelegd voor Steinar Sverd Johnsen met zijn virtuose toetsenwerk - en dan echt virtuoos zoals je
niet vaak hoort, dus niet gewoon snel gepingel over een vast toonladdertje. Luister maar eens naar "Radical Cut" of "Star-Crossed". Dat betekent natuurlijk niet dat de gitaristen er voor piet snot bijzitten, want de gitaarpartijen zijn erg gaaf. De typische Arcturus-songstructuren zijn intact gebleven. Opvallend is dat het half-electronische drumwerk van Hellhammer goed bij het geluid van Arcturus past. De zang van Trickster G (beter bekend als Garm) is het hele album hoog en helder. De melodien die hij zingt zijn helaas niet altijd even bijzonder en op sommige punten mocht er wel iets meer pit in. Ook een stukje met scream is aanwezig, uitgevoerd door de heer Ihsahn. In ieder geval: Mensen die Arcturus toch al kenden en waarderen kunnen met een goed gevoel verder gaan, degenen die niks met Arcturus hadden zullen denk ik ook niet aangestoken worden door deze vijfde plaat.