Demigod - Let Chaos Prevail

Demigod - Let Chaos Prevail

Label : Xtreem Music | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Demigod behoort tot de oudste death metal bands uit Finland die nog steeds actief zijn. Sinds 1990 hebben deze Finnen slechts drie maal van zich doen spreken. In 1992 kwam het legendarische debuut 'Slumber Of Sullen Eyes' uit, wat heerlijk zompige old school death metal bevatte, en onlangs nog werd heruitgebracht door Xtreem Music. Tien jaar later bracht men het tweede album 'Shadow Mechanics' uit, een album waarop de band meer mainstream probeerde te klinken door onder andere heldere zang toe te passen. Eind vorig jaar meldde Demigod zich weer eens aan het metalfront middels hun derde album 'Let Chaos Prevail', waarvan wij bij Lords of Metal van hun label Xtreem Music onlangs een promo hebben mogen ontvangen.

Op dit 'nieuwe' album hebben oudgedienden Jussi Kiiski (gitaar) en Tero Laitinen (gitaar - inmiddels vervangen door Torture Killer gitarist Tuomas Karppinen) nieuw bloed in de band gehaald middels Torture Killer drummer Tuomo Latvala en er twee zangers uitgezet. Demigod zet op 'Let Chaos Prevail' een massief death metal geluid neer wat zowel behoorlijk oldschool klinkt, maar tevens een technische inslag heeft. De nummers zijn lekker log door een zwaar ronkende bas en de stuwende drumpartijen en de ritmes over het algemeen midtempo en catchy, maar niet per definitie recht toe recht aan. Ook de zang van Tuomas Ala-Nissilä draagt bij aan dit heavy geluid, zijn zangpartijen zijn verstaanbaar maar toch heel erg ruig. Een ander sterk punt van het songmateriaal is dat deze plaat een echte groeiplaat is en na elke luisterbeurt nog weer een stukje beter klinkt. Voor zowel technische death metal als old school death metal freaks valt hier een hoop te genieten, en 'Let Chaos Prevail' is dus zeker het beluisteren waard.