Deadbird - Twilight Ritual

Deadbird - Twilight Ritual

Label : At A Loss Recordings | Archiveer onder different metal

Jan-Simon : Je hebt sludge en je hebt sludge. Het is bij uitstek een vage term, maar n ding is zeker: Deadbird uit Fayetteville, Arkansas speelt Sludge met een hoofdletter S. De muziekstijl heeft zijn roots in het diepe zuiden van de VS, dat is dus precies de streek waar Deadbird vandaan komt. 'Twilight Ritual', Deadbirds tweede album, begint met wat ferme akkoorden en een enorme brul en daarmee is de toon gezet. De band ploegt zich een weg door de oersoep van southern rock, doom en hardcore in de vorm van zes lange, slepende tracks.

De plaat is luid en erg heavy, maar dat betekent niet dat het saai en eenvormig is. Integendeel. Binnen het keurslijf dat sludge is weet Deadbird te variren en te inspireren. Het album bevat maar zes nummers, waarvan het kortste bijna zes minuten duurt. Er is dus alle tijd om de nummers zorgvuldig op te bouwen en dat is ook exact wat Deadbird doet. Er wordt gespeeld met ritmes, de songs versnellen en vertragen van tijd tot tijd. Ook is er ruimte voor bluesy en semi-akoestische intermezzi, allemaal elementen waarmee 'Twilight Ritual' zich positief onderscheidt van de gemiddelde release. Echt vrolijk wordt het nooit, en Deadbird is het sterkst als met de handrem ferm aangetrokken wordt gespeeld. Langzaam dus. Op momenten - het titelnummer waarmee de cd wordt afgesloten bijvoorbeeld - moet je onwillekeurig denken aan Earth.

De overeenkomsten met de band Rwake, waarin twee van de leden van Deadbird dubbelen, moet ik voor kennisgeving aannemen. Die band ken ik helaas niet dus of er veel overeenkomsten dan wel verschillen zijn: genteresseerden zoeken dit zelf uit. Deadbird brengt in ieder geval op zijn nieuwe release iets nieuws: een geslaagde koppeling tussen de lethargie van doom en de grooves en riffs van de hardcore. Het lijkt een vreemde combinatie en eigenlijk is het ook niet helemaal nieuw (anderen gingen Deadbird voor), maar zelden werd het zo overtuigend gebracht. Eigenlijk zou Deadbird de nieuwe Mastodon moeten worden, maar helaas: het onwaarschijnlijke succesverhaal van die band zal niet zonder meer gekopieerd kunnen worden.