Austrian Death Machine - Total Brutal

Austrian Death Machine - Total Brutal

Label : Metal Blade | Archiveer onder metalcore

Patrick : Austrian Death Machine is het solo project van As I Lay Dying front man Tim Lambesis en daarmee pakt hij uit met een eerbetoon aan Arnold Schwarzenegger. Waarom? "Arnold is the embodiment of everything brutal and stereotypically metal, so he is the perfect front man of each of these songs.”

Lambesis heeft elk nummer op het album binnen een uur in elkaar gedraaid. Alle nummers en teksten zijn gebaseerd op oneliners van Schwarzenegger - klassiekers als o.a. 'Last Action Hero', 'Predator', 'Total Recall' en 'Kindergarten Cop' komen allemaal in één of twee nummers voorbij - en de refreinen zijn stuk voor stuk uitspraken die elke fan van Arnold kan dromen. Uitgangspunt daarbij is telkens een dikke portie humor geweest, dat vooral terug te horen is in de gesproken tussenstukjes. Qua muziek hebben de tracks veel weg van een kruising van de cross-over thrash zoals Municipal Waste gebruikt en het hardcore venijn van een band als Terror en ligt daarmee dus ook dicht bij het vroege werk As I Lay Dying. Dragende riffs, een denderende drum en scherpe solo's vliegen voorbij. Ondanks dat humor de basis is en de nummers vlot in elkaar getrapt zijn, pakken tracks als 'Get To The Choppa' en 'I Am A Cybernetic Organism, Living Tissue Over (Metal) Endoskeleton' toch verrassend goed uit.
Lambesis wilde oorspronkelijk samples van de stem van Schwarzenegger gebruiken, maar heeft, vanwege de rechten, zijn goede vriend Chad Ackerman (zanger van Destroy The Runner) de imitaties van Arnold laten doen. De vocalen heeft hij er wel uitgeknald in de stijl zoals je ook van hem kent van As I Lay Dying. Veel van het gitaarwerk, de bas en drums is door Lambesis zelf gedaan, al heeft hij de gitaarsolo's veelal door één van zijn muzikale vrienden (o.a. Jason Suecof, Nick Hipa, Adam Dutkiewicz en Eyal Levi) laten doen en heeft hij bij het gitaar- en drumwerk ook nog hier en daar wat hulp gekregen.

Een album dat goed in elkaar steekt, dat het verder moet hebben van de humor en dat je met een vette knipoog moet nemen. Zeker weten dat de "Governator, also known as the gummy bear of Candycornia” er zelf ook met een vette glimlach naar kan luisteren!