Anathema - Hindsight

Anathema - Hindsight

Label : | Archiveer onder gothic metal

Vera : De fans van Anathema kijken al jaren uit naar een nieuw album, de opvolger van het in 2003 uitgebrachte 'A Natural Disaster'. Buiten enkele nieuwe songs die je kon beluisteren op het web bleef het nieuwe album echter maar uitgesteld worden. Dit jaar zou het toch moeten gaan lukken om 'Horizons' uit te brengen, maar we krijgen er nog wat extra's bovenop in de vorm van 'Hindsight'.

'Hindsight' is een semi-akoestisch album met remakes van oude nummers en één nieuw nummer. Het album is vanaf 18 augustus te downloaden (tegen betaling) en op 25 augustus wordt het als cd op de markt gebracht door KScope. Buiten de band horen we Dave Wesling op cello. Deze muzikant van het Royal Liverpool Philharmonic Orchestra was ook al te horen en zien op de dvd 'A Moment In Time' en geeft de nummers een melancholische meerwaarde.

Nummers als 'Fragile Dreams', 'Inner Silence' en vooral het beklijvende 'One Last Goodbye' blijven ook in een zachtere, minimale versie overeind. Soms voeren akoestische gitaren de boventoon, in andere nummers vormt piano de hoofdmoot van de arrangementen. 'Are You There' wordt door Danny gezongen en in 'A Natural Disaster' horen we veel solozang van Lee Douglas, de zus van drummer John. Het nieuwe nummer 'Unchained (Tales Of The Unexpected)' is een gevoelig, breekbaar werkje dat overigens niet op het nieuwe album 'Horizons' te vinden zal zijn. 'Hindsight' is een mooie bloemlezing uit eigen werk en de stem van Vinny blijft me kippenvel bezorgen. Al moet ik er eerlijk aan toevoegen dat ze nu wel genoeg oude nummers bewerkt hebben - er verschenen ook nog twee dvd's vol oud materiaal sinds 2003 - en ik pas echt benieuwd ben naar het nieuwe werk.