Alice Cooper  - Along Came A Spider

Alice Cooper - Along Came A Spider

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder hardrock / aor

Richard V. : Na het succes van 'Silence Of The Lambs' begin jaren negentig zijn seriemoordenaars op het witte doek inmiddels tot op de laatste bloeddruppel uitgemolken. Behalve scriptschrijvers heeft ook menig metalband zich laten inspireren door losgeslagen gekken als Ed Gein, John Wayne Gacy, Richard Ramirez en Ted Bundy. Alice Cooper vond het een aardig idee om een conceptalbum over een seriemoordenaar te maken, verzon een verhaal en schreef samen met zijn band en enkele externe muzikanten de begeleidende muziek. Nu heeft Alice in het verleden enkele verdienstelijke conceptalbums gemaakt zoals 'Welcome To My Nightmare' en 'Brutal Planet'. De verwachtingen waren dus hoog gespannen.

Met zijn nieuwe album 'Along Came A Spider' lost Alice de verwachtingen niet in en zet hij de traditie van goede conceptalbums niet voort. Kort gezegd is dit nieuwe album een zouteloze en muzikaal ongenspireerde verzameling van nummers die geen enkele keer overtuigt. Bovendien lijkt de inspiratie soms wel erg ver zoek; de openingsriff van 'I'm Hungry' is een 100% kopie van Alice klassieker 'Is It My Body'. De verhaallijn is een tweederangs script dat in Hollywood weinig kans zou maken en vergeleken met recente films als 'Untraceable' enigszins meelijwekkend aandoet. Dat is jammer want Alice is in staat tot prachtige ironische teksten (lees bijvoorbeeld de tekst van 'The Song That Didn't Rhyme' van zijn vorige cd er maar eens op na).

Muzikaal gaat Alice terug naar de jaren zeventig; de composities zijn net zo simpel, maar ontberen de charme die de muziek destijds wel had. Het is moeilijk om de oorzaak aan te wijzen, maar ik vermoed dat de Alice Cooper band vanuit het hart componeerde en tegenwoordig met het hoofd. Het lijkt er sterk op dat Alice Cooper alleen nog platen maakt om op tournee te kunnen gaan. Op de bhne is Alice namelijk nog wel een belevenis. In de studio is de magie uitgewerkt. Ondanks gastbijdragen van Ozzy en Slash is 'Along Came A Spider', Alice's 25e (!) studioplaat, niet meer dan een voetnoot in zijn oeuvre.