Saint - Crime Scene Earth

Saint - Crime Scene Earth

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : De geschiedenis van deze Amerikanen gaat terug naar mid jaren tachtig, de zogenaamde gloriedagen van de heavy metal en in 1986 zag het debuut 'TimesEnd' het levenslicht. In hun carrire hebben de heren enige jaren van afwezigheid gekend, maar sinds 2004 zijn ze weer actief en komen nu met hun negende plaat 'Crime Scene Earth' op de markt.

Toch heeft de naam van deze band mijn oren tot op heden niet bereik en na het beluisteren van deze plaat ben ik er niet echt rouwig om. Deze band heeft wel iets old-schools over zich, maar het is zeker niet wat de historie van de band doet vermoeden. De muziek roept helaas totaal geen jaren tachtig gevoel op, maar klinkt tegelijkertijd ook niet hedendaags. De songs zijn over het algemeen erg simpel en maken veelal weinig indruk. Af en toe komen er leuke ideen voorbij, maar deze zijn niet genoeg om de nummers overeind te houden. De songs komen maar moeilijk op gang en het wordt een hele opgave om de plaat uit te zitten. De zang is bovendien ver beneden de maat en de productie heeft totaal geen ballen.Het feit dat de enige indrukwekkende track een cover van Judas Priest's 'Invader' is zegt wel genoeg. Voor de rest lijkt het ook alsof men totaal geen inspiratie had tijdens het schrijven, want het riff van 'Everlasting God' is gewoon gejat van Helloween's 'Time Of The Oath'. Leuk is echter wel het nummer 'Lost' die een ode is aan de tachtiger jaren. Maar ja, dan hoor je ook veelal riffs van Priest, Van Halen en MSG voorbij komen!

Ik weet niet hoe de band's andere albums klinken, maar ik denk niet dat Saint met 'Crime Scene Earth' veel fans bij zou krijgen en van een band met een historie van ruim 25 jaar mag je gewoon meer verwachten. De YouTube video die u kunt zien onder deze review laat echter wel een echte old-school band zien, en dat maakt het nog moeilijker om dit nieuwtje te accepteren.