Obtest - Gyvybes Medis

Obtest - Gyvybes Medis

Label : Osmose | Archiveer onder black/pagan metal

Nima : Ik kan me vaag herinneren dat ik ergens op een verzamelaar een nummertje van deze band heb liggen en als ik me niet vergis speelde band toen black metal. De drie langspelers die de band voorheen heeft uitgebracht zijn mij echter onbekend. Ik heb mij echter laten vertellen dat de band met elke plaat meer van de originele black metalsound verwijderd zou zijn en meer de kant van pagan heavy metal te zijn opgegaan.

Wanneer ik deze vierde plaat 'Gyvybes Medis' (waarvan de Engelse vertaling volgens de band 'Tree Of Life' luidt) hoor kan ik mij in de bovenstaande beweringen vinden. Al moet ik zeggen dat, vooral in de eerste helft van de plaat, de black metal invloeden duidelijk aanwezig zijn. Vooral tijdens de eerste nummers moet ik een beetje denken aan de oude sound van Ancient, wat vooral met de melodieuze solo's te maken heeft. Ook wat betreft de riffs is het black metalgeluid duidelijk hoorbaar en dat geldt natuurlijk ook voor het typische zang. De zang wordt echter afgewisseld met stoere samenzang en Viking-achtige, ietwat schreeuwerige vocalen. De tweede gedeelte van de plaat laat inderdaad veel meer traditionele metalinvloeden horen. Al dit bij elkaar maakt het album dan ook behoorlijk afwisselend.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de meer black/viking geori├źnteerde songs, omdat de sfeer van deze songs mij meer aanspreken.Uiteindelijk maakt het eigenlijk niet uit hoe je het wil noemen of in welke stijl de band speelt. Alles wordt namelijk met veel overtuiging gebracht en de nummers klinken stuk voor stuk compleet. Deze band heeft de gave om simpele songstructuren en melodie├źn zodanig in balans te brengen zonder dat het geheel simpel, maar ook niet complex klinkt en om zonder keyboards melodieus voor de dag te komen en tegelijkertijd niet soft te klinken. Alle negen nummers zijn daarnaast meteen pakkend en je kunt gerust twee keer achter elkaar naar de plaat te luisteren, zonder je te vervelen. Over de instrumentenbeheersing van de heren valt niets op te merken en de heldere productie zorgt ervoor dat de details niet verzuipen en dat alles uitstekend gebalanceerd klinkt. Bovendien kan ik de band nergens direct mee vergelijken en het is onmogelijk om de muziek in een hokje te plaatsen.

Al dit samen maakt 'Gyvybes Medis' een mooie metalplaat die een enorm breed publiek kan aanspreken en zeker een luisterbeurt verdient.