White Skull - The Dark Age

White Skull - The Dark Age

Label : Frontiers Records | Archiveer onder

Horst : We ontvangen regelmatig CD's van het Italiaanse label Frontiers, en meestal kan ik materiaal van deze heren r├╝cktsichlos doorschuiven naar collegae Sjoerd of Jack, aangezien Frontiers gespecialiseerd is in AOR en andere melodieuze vormen van Hardrock. Maar op alles is er altijd een uitzondering, zo ook in dit geval.

White Skull, net als het label Italiaans van origine, is met afstand de hardste band die er bij dit label getekend is. Neen, geen Death, Thrash of Black of aanverwanten, maar wel goed en professioneel uitgevoerde Heavy/Power Metal. Met 'The Dark Age' zijn deze Azurri's aan hun vijfde langspeler toe, en die bevalt me prima. De muziek zit redelijk in hetzelfde straatje waar ook bands als Angra, Stratovarius en Kamelot gehuisvest zijn, en White Skull kan zich redelijk staande houden tussen deze giganten. De nieuwe schijf zit lekker gevarieerd in elkaar, met de bekende elementen als hier en daar een rap nummertje, overwegend up-tempo werk, veel koortjes, lekker veel solo's en een zanger die weet waar hij mee bezig is. Nu klinkt Gustavo wel wat rauwer dan mannen als Timo Kopeltiko of Khan, maar dat geeft de band toch weer iets eigens, en dat mag in deze stijl wel een aardige prestatie genoemd worden. Tekstueel gezien gaat het ook nog ergens over, 'The Dark Ages' is namelijk een concept plaat over de misdaden van de Heilige Inquisitie in de middeleeuwen. Liefhebbers van de eerder genoemde bands moesten White Skull maar eens aan de luistertest onderwerpen, de kans is groot dat je 'm best wel te gek vindt.