Black Tide - Light From Above

Black Tide - Light From Above

Label : | Archiveer onder heavy / power metal

Patrick : Niet, zoals zoveel andere beginnende bands, rücksichtslos achter de moderne trend aanlopen door zich klakkeloos in de metalcore of NWOAM te storten, maar teruggrijpen op elementen uit de nostalgische jaren tachtig … het is weinige gegeven die ermee wegkomen. Het is dan ook hartverwarmend om te zien dat er toch nog bands zijn die het muzikale gevoel van de jaren tachtig zo innig omarmen. Zeker als je daar de leeftijd van de bandleden van dit Black Tide tegenover zet; met nog geen twintig jaar gemiddeld hebben Gabriel Garcia, Alex Nuñez, Zachary Sandler en Steven Spence, stuk voor stuk, de jaren niet meegemaakt en desondanks is het precies waar ze muzikaal op teren.

Rock en popgeoriënteerde melodieën, gitaar riffs met een zowel een rock, heavy metal als een vroeg thrash randje, prima solo's en ladingen pakkende, zich gemakkelijk in je gehoor vestigende, refreinen. Namen als Judas Priest, Guns N' Roses en Skid Row zullen bij het beluisteren van 'Light From Above' zeker naar boven komen. Wellicht ook een vroege Metallica en Megadeth; niet dat nummers als 'Shockwave', 'Warriors Of Time' of 'Black Abyss' nu meteen als thrash kunnen worden bestempeld - sterker nog; zeker niet! - maar elementen zijn wel lichtjes terug te horen. De nummers steken goed in elkaar en de zang door vijftienjarige frontman Gabriel klinkt opvallend volwassen. Bij het teruggrijpen naar de muzikale metal jaren van weleer ligt het gevaar van herkenning op de loer, maar Black Tide heeft dat veelal weten te vermijden door 'Light From Above' een modern geluid mee te geven. Toch kent het album toch ook een misstap hier en daar. In de teksten had een stuk meer diepgang mogen/moeten zitten en geregeld klinkt het geheel wel heel erg glad en smetteloos. Venijn en oprechte agressie hadden het album een minder gelikte indruk meegegeven.

Is 'Light From Above' een frisse wind door de metal scène? Ondanks dat het album niet overal kan overtuigen, is het wel duidelijk dat Black Tide overloopt van talent en menig liefhebber van jaren tachtig metal zal dit album als een aangenaam zomerbriesje verwelkomen.