Order Of Nine - A Means To Know End

Order Of Nine - A Means To Know End

Label : Nightmare | Archiveer onder heavy / power metal

Frank V. : Ouderwetse metal krijgen we hier voorgeschoteld, deze Amerikanen klinken alsof ze rechtstreeks uit de jaren tachtig zijn herrezen. De ene keer lijkt meer op de oude Queensr_che dan op Queensr_che zelf tegenwoordig, ook flitsen er namen als Lizzy Borden, Heir Apparent, Savage Grace, Helloween en Judas Priest door me heen. Niet zo vreemd natuurlijk als je een zanger als Michael Degrena aan boord hebt. Hij heeft een zeer eigen stem geluid, zit vaak in hogere regionen en krijst zich werkelijk een weg door deze CD.

Als je gecharmeerd bent van het oude Queensrche werk dan moet je zeker de titelsong 'A Means To Know End' gaan beluisteren. Fans van melancholische, epische metal kan ik 'Devotee' wel aanraden, en je meer in voor spetterend gitaar werk? Check dan 'An Offered Hand' even uit, het Yngwie Malmsteen gevoel is daar zeker aanwezig. De meeste nummers gaan echter gaan toch meer richting Judas Priest, zoals uitstekend te horen is in 'In The Know'. Helaas is niet iedere track even sterk. Echt zwak wordt het niet, maar songs als 'Ninth Knight' en 'Show No Remorse' zijn toch niet meer dan als middelmatig te bestempelen. Geheel in de lijn der jaren 80 traditie sluit het album af met een (semi)ballad: 'Last Dancer'.

Metal liefhebbers die het verleden, en dan vooral midden jaren tachtig, niet schuwen zou ik zeker adviseren om deze CD even te beluisteren. Zoek je moderne invloeden en heb je het wel gehad met meer van hetzelfde, laat 'A Means To Know End' dan maar links liggen. In zijn geheel een onderhoudende plaat, maar niet die topper waar ik op gehoopt had.