Hammerfall - Rebels With A Cause

Hammerfall - Rebels With A Cause

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: DVD/Video

Nima : Naast de verzamelaar 'Masterpieces', gevuld met covers, komen de heren van Hammerfall ook nog eens met een nieuwe DVD op de proppen. Nu heeft de band al een aantal kwalitatieve DVD's, met 'The Templar Renegade Crusade' uit 2002 als hoogtepunt, op haar naam staan, maar blijkbaar vonden de heren de tijd rijp om de periode 'Crimson Thunder' tot op heden van een DVD te voorzien. "Leuk idee” was mijn eerste gedachte, want het had iets moois kunnen worden, maar na het bekijken van deze 'Rebels With A Cause' vraag ik me af waarom men in godsnaam dit stuk ongeÔnspireerd onzin heeft uitgebracht!

Het gros van dit schijfje bestaat uit een soort interview met de hele band (hoewel gitarist Oscar Dronjak en zanger Joacim Cans de meeste tijd aan het woord zijn) die vertellen over het bovengenoemde periode, afgewisseld met de bijbehorende beelden. Dit documentaire is leuk om een keer gezien te hebben, maar zeker niet vaker dan dat. De belangrijkste gebeurtenissen, zoals Joacim worden neergestoken in het gezicht met een gebroken fles, zijn stembandenoperatie en het afscheid van bassist Magnus Rosén, zijn al uitgebreide behandeld door de band en de pers, dus een beetje onnodig om daar nóg meer tijd aan te besteden. Voor de rest besteden de heren uitgebreid tijd aan hun avontuurtjes op tour en al het ongein wat ze uithalen. Een paar voorbeelden hiervan zijn het vernielen van onder andere hotelkamers, bierflesjes kapot gooien tegen een deur, TV's uit het raam flikkeren of met de blote reet door het hotel te rennen! This Is SpinalFall misschien? Ik vraag me serieus af of ze iemand met zulk over datumgedrag een plezier doen, ik ben er in ieder geval niet van onder de indruk. Het meest wat mij stoort (of hun gedrag nu wel of geen rock n' roll is) is het trotse waarmee de heren deze verhaaltjes vertellen. Plaatsvervangende schaamte zullen we maar zeggen!

De rest van de DVD, de zogenaamde "bonus”, heeft daarnaast ook weinig interessants te bieden; een paar saaie Tv-beelden met wie bij mijn weten Zweedse beroemdheden zijn (en dus misschien alleen interessant voor de Zweedse fans), korte en oersaaie "making of” clips en videoclips van nummers die al verkrijgbaar waren op EP's en singles (en YouTube uiteraard) konden veel interessanter zijn. Maar de manier waarop het geheel in elkaar steekt is simpelweg saai. En bovendien, als je let op het feit dat de meest interessante van de DVD, namelijk de videoclips, al eerder verkrijgbaar waren en het feit dat de DVD tegelijkertijd met de tribute CD uitkomt, lijkt het mij in ieder geval alsof dit weer een typisch geval van even zakkenvullen is.

En doe me een plezier en bespaar me je klaagzang dat ik anti-Hammerfall of iets dergelijks zou zijn, want het mag inmiddels bekend zijn dat ik de muziek van de band zeer kan waarderen!