Grand Magus - Iron Will

Grand Magus - Iron Will

Label : Rise Above Records | Archiveer onder heavy / power metal

Erik : Grand Magus heeft me op het podium al twee keer behoorlijk teleurgesteld, verwend als ik ben. Maar de attitude klopte wel steeds en verdiende ook niet minder dan mijn volste achting. De platen daarentegen waren steeds ijzersterk en we zagen vanaf het debuut tot aan 'Wolf's Return' een verschuiving optreden van de meer stoner doom sound naar het pure heavy metal geluid. Met dit 'Iron Will' is de transformatie volledig geslaagd!

Grand Magus is het summum geworden van heavy metal, het levende boegbeeld van de jaren tachtig metal, maar dan in een hypermodern jasje. Veel ruimte voor uitgesponnen en virtuoze solo's, pakkende riffs en koor- refreinen met cleane zang die in samenzang geweldige metalmonsters oplevert! Uiteraard heeft het nog raakvlakken met de klassieke doom zoals biivoorbeeld Candlemass in het stampende titelnummer 'Iron Will', maar het metaal komt bovendrijven in nummers als het akoestisch beginnende en Manowar genspireerde 'Silver Into Steel' of het Mercyful Fate achtige 'Beyond Good And Evil'. Ook Iron Maiden ten tijden van 'Killers' komt om de hoek kijken in 'The Shadow Knows'. Ik noem nu wel allemaal grote namen, maar het zijn geen exacte kopien. Neen, daar zijn zanger JB en consorten te eigenzinnig voor en dient meer als eerbetoon aan Grand Magus zelve! De zang van JB is overigens op elke release steeds cleaner geworden en ik kan niet anders dan hem zelfs als een van de betere metal zangers van het moment te beschouwen! Grand Magus is er in geslaagd mij te verrassen door de vibe van deze bands over te zetten op eigen nummers en een dijk van een plaat af te leveren.