Amberian Dawn - River Of Tuoni

Amberian Dawn - River Of Tuoni

Label : Ascendance Records | Archiveer onder gothic metal

Kim : Na het lezen van de biografie van deze band kan ik maar tot één conclusie komen; Amberian Dawn heeft zowel op muzikaal gebied als in achtergrond veel overeenkomsten met Nightwish. Allereerst kunnen we dit terug horen in de stijl; symfonische gothic metal uit Finland met klassieke operazang. Daarnaast is het tevens erg opvallend dat het brein achter deze band ook Tuomas heet. Zo heeft Tuomas (net als Tuomas van Nightwish) de keyboardpartijen voor dit album gecomponeerd en ingespeeld, maar heeft uiteindelijk toch gekozen om de plek van gitarist in Amberian Dawn in te nemen.

Het tittelnummer (en tevens de clip) 'River Of Tuoni' staat garant voor het hele repertoire van deze plaat. Denk hierbij aan het werk van Nightwish ten tijde van 'Wishmaster' en de albums van weleer, want dit dekt de lading van het volledige werk van Amberian Dawn. Een van de opmerkelijke verschillen met Nightwish is dat Amberian Dawn zich meer richt op uitspattingen in het gitaarwerk, dan dat er een prominente rol weg is gelegd voor sfeervolle toetsen. De klassieke operastijl van zangeres Heidi Parviainen doet me in de verte wel wat denken aan Tarja, maar door haar manier van zingen en met name het gevoel wat ze erin legt, doet haar zang me vooral denken aan Simone Simons van Epica. Dit laatste is vooral te horen in 'Into Passing Bells' en 'My Wings Are My Eyes'. Heidi is gedurende de hele lengte van het album erg sterk; ze laat namelijk geen steek vallen en kan alle hoge uithalen perfect aan. Het had echter, in zijn totaliteit genomen, wat speelser mogen zijn door af en toe een toontje lager te zingen.

Wat ik mis op 'River Of Tuoni' zijn uitdagende refreinen en spontane, onverwachte wendingen; soms klinkt het net wat te ingetogen, ondanks dat de songs nogal uptempo en levendig zijn. Dit alles zorgt ervoor dat het je het album niet in den treuren hoeft te beluisteren om het geluid enigszins te begrijpen. De kwaliteit haalt het nog niet bij een Nightwish productie, maar in de toekomst is dat zeker wel haalbaar voor deze Finse band. Dus als je van Nightwish, Visions of Atlantis en Epica houdt, probeer dan zeker een exemplaar van 'River Of Tuoni' in handen te krijgen.