Soulfly - Conquer

Soulfly - Conquer

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Patrick : Oorlogsverf op je bakkes gesmeerd? Camouflage-kleding en kisten uit de kast getrokken? Tot de tanden toe bewapend? De loopgraven betrokken en klaar voor een ongekende slachting? … Niet? Haak dan maar vlug af! Of beter nog: sla op de vlucht, want Max en consorten zijn weer op oorlogspad en dat zul je weten ook. Genade is een woord dat in het woordenboek van Soulfly niet voorkomt en dus raast en tiert de band zoals je van het viertal mag verwachten.

Ook op het nieuwe album 'Conquer' dendert het verbale geweld, gedragen door Max's o zo herkenbare geratel en ongebreidelde woede voorbij. Soulfly raast op 'Conquer' zoals een M1 Abrams tank op vol vermogen over de Irakese steppen dendert. De bekende Soulfly elementen komen aan alle kanten weer voorbij; met een ware 'take no prisoners' houding komt een muur van gitaren en een berg aan polyritmiek voorbij en agressiviteit en ongekende felheid staan tegenover fraai ingebouwde melodieuze momenten (o.a. 'Unleash'). Inspiratie voor het album werd gevonden tijdens een vakantie in Egypte en dat is terug te horen in diverse (outro's van) nummers als bijvoorbeeld 'Fall Of The Sycophants' en 'For Those About To Rot'. Openingsnummer 'Blood Fire War Hate' gaat ongetwijfeld uitgroeien tot een kraker die op vele festivals het volledige veld tot een kolkende, deinende massa zal omtoveren. De traditie dat er gasten op het album verschijnen wordt niet doorbroken en dat betekent dat Dave Peters (Throwdown) op 'Unleash' en David Vincent (Morbid Angel) tijdens 'Blood Fire War Hate' te horen zijn. En wat zou een album van Soulfly zonder de traditionele track met naam van de band? En dus tref je op 'Conquer' 'Soulfly VI' aan.

Het eerdere werk van Soulfly is indrukwekkend en ook 'Conquer' past weer moeiteloos in dit rijtje. En als je toch op veroveringtocht gaat, neem dan geen genoegen met minder dan de limited edition, die met drie extra tracks, een live DVD en een video voor 'Innerspirit' heel wat extra's te bieden heeft. The war is on; are you ready for it?