Dornenreich - In Luft Geritzt

Dornenreich - In Luft Geritzt

Label : Prophecy Productions | Archiveer onder different metal

Vera : In november 2006 vormde 'Durch Den Traum' de afronding van een concept dat aanving met Dornenreich's eerste album 'Nicht Um Zu Sterben'. Het behelsde de bewustwording van de mens. 'In Luft Geritzt' ('Carved In Air') betekent een nieuwe cyclus. Sinds het eerste akoestische concert tijdens het tienjarig jubileum van Prophecy Productions heeft Jochen "Eviga” Stock tal van concerten gedaan - zelfs een sublieme elektrische performance op Summer Breeze 2007 - en telkens was hij in het gezelschap van violist Thomas "Inve” Riesner. Dit is de nieuwe vaste muzikant waarmee hij samen de intense, diepgravende muziek van Dornenreich uitwerkt.

Bevatte 'Durch Den Traum' terug wat meer heftige passages - de Oostenrijkse band heeft zijn wortels in black metal - ditmaal werd er gekozen voor een totaal akoestische aanpak: slechts de akoestische gitaar van Eviga, zijn stem en de viool van Inve. Om de spontaniteit en kracht van de muziek optimaal tot bloei te laten komen trokken zij zich terug in Villa Stapf, een ongetwijfeld prachtig gelegen oud gebouw in Tirol. Daar werd alles live en zonder technische gimmicks ingespeeld.

De muziek van Dornenreich heeft een groot verlangen naar vrijheid, fantasie en verlichting. Een zoekende en soms getormenteerde geest op zoek naar geestelijke rust. Eviga's zang moet men daarbij eerder beschouwen als een extra instrument dan als poëtische uiteenzettingen. De woorden worden gefluisterd, gesproken of in opperste intensiteit geschreeuwd. Daartussen laveert Inve's viool als een melodieus baken dat meestal lieflijk, maar dikwijls ook dreigend klinkt. De nummers zijn opmerkelijk korter dan op de vorige albums. De akoestische gitaren klinken soms erg heftig, luister maar naar 'Drang' of 'Freitanz'. Hier is een passioneel artiest vol "sturm und drang” aan het werk! Deze therapie gaat diep, heel diep, ondanks zijn minimalistische aanpak. De vioolpartijen zijn echt uitzonderlijk mooi. En er is nog meer fraais op komst: nog dit jaar zou ook een dvd moeten uitkomen en er wordt al gewerkt aan een volgend album (terug met behulp van een drummer). Bovendien is er een akoestische tournee gepland in het najaar met Devon Graves (Deadsoul Tribe) en Leafblade (met Danny Cavanagh) die eind september ook de Lage Landen aandoet. Dat wordt vast een beklijvende gebeurtenis!