Revolution Renaissance - New Era

Revolution Renaissance - New Era

Label : Frontiers Records | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Het heeft een tijdje geduurd maar de Finse power metal band Stratovarius schijnt nu dan toch daadwerkelijk op zijn gat te liggen. Een tijdje geleden kondigde gitarist Timo Tolkki dan toch formeel het einde van de band aan op zijn website en getuige het feit dat de heer Tolkki met deze Revolution Renaissance plaat 'New Era' komt aanzetten is hij vastbesloten om dat ook zo te houden. Na de split van Stratovarius is Timo gewoon doorgegaan met het schrijven van nieuwe nummers en, omdat het zonde zou zijn dit materiaal niet uit te brengen, heeft hij met de hulp van wat studio-muzikanten en gastzangers dit onder de naam Revolution Renaissance uitgebracht.

Om even stil te blijven staan met die gastzangers: dit zijn niet de minsten, want met Michael Kiske (Helloween), Tobias Sammet (Edguy) en Pasi Rantanen (Thunderstone) heb je toch wel een aantal raspaardjes te pakken. Stilistisch gezien gaat Revolution Renaissance gewoon verder waar Stratovarius is opgehouden, dus je weet precies wat je kunt verwachten: bombastische happy metal met hier en daar een ballad. Beste nummers zijn wat mij betreft 'Revolution Renaissance', 'Born Upon The Cross' en 'I Did It My Way', maar ook de overige nummers zijn zeer zeker de moeite waard. Laatste nieuws is dat Revolution Renaissance van een project getransformeerd is naar een echte band met de intreding van zanger Gus Monsanto, drummer Bruno Agra en keyboard speler Mike Khalilov. Een volgend album zou al in de planning staan voor februari 2009. Tot die tijd zullen we het moeten doen met deze 'New Era' en dat is zeker geen straf. Een zeer positieve verrassing!