Mourning Beloveth - A Disease For The Ages

Label : Grau | Archiveer onder doom metal

Vera : Mourning Beloveth behoort tot de topbands van de internationale doom/death scene! Vanaf ik kennis maakte met hun slepende majestueuze doom die toch altijd een behoorlijk heftige death injectie heeft, waren hun albums nooit meer weg te branden uit mijn jaarlijstjes. Drie jaar na 'A Murderous Circus' is het moment gekomen om het omringende leven buiten te sluiten en me te verdiepen in vijf nieuwe lange doom epossen. Want 'A Disease For The Ages' bestaat - net als de voorganger - uit vijf machtige composities varirend van acht tot dertien minuten.

Mourning Beloveth heeft op dit vierde album zijn stijl nog geperfectioneerd en dit gaat gepaard met een vettere en meer organische productie dan bij 'A Murderous Circus'. We hoeven het waarschijnlijk niet te vermelden, maar de teksten zijn diepgravende schreeuwen van wanhoop en droefenis. Ditmaal heeft het album zelfs een thema: de trage aftakeling van het lichaam en de geest in de loop der tijden. De puurheid en schoonheid van de muziek laten deze ervaring omslaan in een catharsis van de geest. Het tempo van het bestaan neemt af en we laten ons meevoeren op tonen van uitwaaierende gitaren, machtige death grunts van Darren, de massieve riffs die doorweven worden met melodieuze solopartijen en vermorzelende drumslagen. In 'The Sickness' horen we ook al enige heldere vocalen van Frank, die sporadisch opduiken in de nummers. Een knaller van jewelste is 'Primeval Rush' met zijn kalm intro, rigoureus krachtige uitval en plechtig gesproken passage. De riffs die volgen op een bas en drum intermezzo hebben dezelfde dynamiek als deze van het prachtige 'The Apocalypse Machine' van het vorige album. Erg mooi is de heldere zang in 'The Burning Man', gevolgd door riffs als vallende sterren. Enige tokkelende gitaren, de dynamiek sterft uit, om zich te herpakken in diffuse riffs met solo's die zich meanderend een weg banen tussen de monumentale fundering van bas en drums. 'A Disease For The Ages' is een ultra intense doom/death trip van een uur die iedereen die van emotionele, maar krachtige muziek houdt al lang in zijn collectie had moeten staan hebben! Nu maar hopen dat de Ieren weldra terug zin krijgen in de Belgische bieren!