Darkseed - Spellcraft

Darkseed - Spellcraft

Label : Metal Mind Productions | Archiveer onder gothic metal

Release type: Re-release

Vera : In de reeks heruitgaven van het Poolse Metal Mind Productions met enkele bonustracks hebben we deze maand drie albums van Darkseed: 'Spellcraft' (1997), 'Give Me Light' (1999) en 'Diving Into Darkness' (2000). Deze Duitse gothic metal band wekte ook mijn interesse in het midden van de jaren negentig en fans van mannelijke gothic rock kunnen hier voordeel bij doen. Zoals steeds zijn het mooi verzorgde digipacks met enkele extras.

'Spellcraft' was Darkseed's tweede album en het eerste dat werd uitgebracht door Nuclear Blast in 1997. Fans van Paradise Lost in de tijd holden ook naar de winkel om Darkseed aan te schaffen - stiekem hopend op een zacht prijsje want echt bekend was de band niet - en daar is het belangrijkste mee gezegd. Vrij ruwe zang in meestal up-tempo gothic metal, hier en daar vrouwelijke vocalen die opduiken (veel te dikwijls) maar echt niet bijzonder zijn, af en toe een ingetogen intro en melodieuze gitaren. Voor fans van de huidige Paradise Lost en toffe rockende gothic metal een leuke aanvulling op hun verzameling. Het album is digitaal geremastered met 24-bit proces en verschijnt op een gouden schijfje op 2000 genummerde exemplaren met als bonus track 'Chariot Wheels'. Persoonlijk was ik toch een beetje teleurgesteld dat de muziek mooi is maar er te weinig spanning op dit album te vinden is. Er zijn erg goede idee├źn (viool in 'Walk In Me', mooi akoestisch intro in 'That Kills My Heart'), maar de band is achteraf beschouwd nog op zoek naar een eigen geluid. Op een tweede album is dat heus geen misdaad.