Darkseed - Give Me Light

Darkseed - Give Me Light

Label : Metal Mind Productions | Archiveer onder gothic metal

Release type: Re-release

Vera : Darkseed is een Duitse gothic band die in het midden van de jaren negentig een aantal goede albums maakte die de fans van Paradise Lost ook kochten. Althans zo heb ik het altijd bekeken, maar ik hield wel van hun muziek. Het Poolse label Metal Mind Productions brengt nu drie van hun albums terug uit in een geremasterde versie met bonus tracks in een mooi digipack op 2000 exemplaren. 'Spellcraft' (1997), 'Give Me Light' (1999) en 'Diving Into Darkness' (2000) zijn terug verkrijgbaar en interessant voor fans van mannelijke gothic rock met een donkere, depressieve atmosfeer.

Met 'Spellcraft' had Darkseed een behoorlijke fanbasis opgebouwd en de vraag was of ze dit konden evenaren op de opvolger. 'Give Me Light' werd opgenomen nadat de band pas terug was van een uitgebreide Europese tournee. Het album werd uitgebracht door Nuclear Blast in maart 1999. Het is een logische opvolger van 'Spellcraft', misschien iets meer melodieus, maar nog steeds gelijkenis met Paradise Lost oproepend. Stefan zingt minder ruw, hij went meer een donkere gothic stem aan (typisch in gothic), nog minder death invloeden dus. Toch vind ik dit album beter dan zijn voorganger, gewoon omdat de composities en de productie beter is. Gitarist Daniel is vervangen door Tom Gilcher. In 'Echoes Of Tomorrow' (ook een akoestische versie op dit album) horen we weer enige vrouwelijke vocalen, de rest is stevige gothic rock voor fans die ook van Sentenced, Entwine en Charon houden. Vooral het atmosferische 'Cosmic Shining' trof me nu ik dit album terug beluister. Wat een prachtige gitaarsolo! Er zijn weer veel fraaie akoestische gitaarstukjes en natuurlijk ontbreken ook de sterke refreinen niet die - zoals in het titelnummer 'Give Me Light' - onmiddellijk mee te neurin zijn. Ook denk ik nu meteen aan het fantastische album dat Stefan Hertrich met Spiritual uitbracht nadat de band in 2006 gesplit is. Hier schreef hij ook al de meeste muziek en alle teksten.