Darkseed - Diving Into Darkness

Darkseed - Diving Into Darkness

Label : Metal Mind Productions | Archiveer onder gothic metal

Release type: Re-release

Vera : Deze maand brengt Metal Mind Productions de Darkseed albums terug uit die ooit verschenen op Nuclear Blast: Spellcraft (1997), 'Give Me Light' (1999) en 'Diving Into Darkness' (2000). Met 'Diving Into Darkness' gaat voor Darkseed de periode in waar slechts het trio Hertrich/Gilcher/Herrman de harde kern vormde, aangevuld door occasionele muzikanten. Het betekende ook qua geluid een hele ommezwaai. Alle akoestische gitaren lijken wel verbannen en vervangen door dark electro elementen. Een evolutie die me vrij sceptisch stemt, want de electro afdeling van gothic is niet echt mijn ding. Beelden van zorgvuldig, pronkerig uitgedoste goths die zich uitleven op bonkende ritmes is een heel andere wereld dan waar ik graag in vertoef. Gelukkig valt het bij Darkseed allemaal nog mee. 'Diving Into Darkness' is zelfs een erg goede gothic plaat.Ik heb als Paradise Lost-fan altijd moeite gehad met hun Depeche Mode-invloeden. Darkseed gaat hier dezelfde kant uit, maar vreemd genoeg vind ik dat bij Darkseed minder erg.

Het album begint nog vrij stevig. 'Forever Darkness' kan men zien als een brug tussen ouder werk en de nieuwe richting, met nog een lichte death-invloed in de zang. Maar vanaf 'I Deny You' is het materiaal heel wat zachter. 'Counting Moments' is een vlot gothic nummer, terwijl 'Can't Find You' als enige een beetje etherische vrouwenzang heeft, maar ook zware riffs. Darkseed bouwt op dit album vooral veel sfeer op en dat doen ze uitstekend in songs als het donkere 'Left Alone', het spannende 'Cold Under Water' (met even wat ruwere zang) en 'Downwards'. Bovendien veerde ik regelmatig recht bij het horen van de prachtige, gevoelige gitaarsolo's. De invoering van electrosnufjes heeft dus geleid tot een allesbehalve koele cd. Gelukkig maar.