Brother Firetribe - Heart Full Of Fire

Brother Firetribe - Heart Full Of Fire

Label : Spinefarm | Archiveer onder hardrock / aor

Eddy : Valse metal is zojuist valser geworden. Dat zijn de eerste woorden op het biografievelletje dat bij de promo-cd van de Finse AOR sensatie Brother Firetribe zit bijgevoegd. Met deze leuke zinspeling wordt verwezen naar het debuut van deze jongens uit 2006. 'False Metal' is namelijk de titel van die schijf. Jammer genoeg heb ik die gemist, die plaat heeft nooit zijn weg naar het hoofdbureau van Lords Of Metal gevonden. Gelukkig dit keer wel en nog beter, hij belandde ook nog eens op mijn bureau. De verrassing werd nog groter toen ik informatie ging zoeken op Internet over deze groep. Toen ik las wie de muzikanten waren struikelde ik over de naam Emppu Vuorinen. Ik moest eventjes denken wie dat nou weer eens was, toen viel het kwartje en kwam er achter dat ik hem pasgeleden nog live mocht aanschouwen in Antwerpen, hij is namelijk ook de gitarist van Nightwish.

Met zijn kornuiten van Brother Firetribe vliegt deze Emppu in ieder geval wel een kompleet andere richting uit, er is geen spoor te bekennen van de gothic-metal van Nightwish. Brother Firetribe bewandelt op deze schijf een geheel ander pad, hun stijl valt meer in de categorie Journey, Boston, TNT en Treat te plaatsen. Tijdens het nummer 'Runaways' hoor ik zelfs een snufje Def Leppard voorbij stuiven en zelfs de wat minder bekende groepen zoals Giuffria en Giant komen qua stijl aan bod. Zou je Brother Firetribe nog niet kennen en de bovenstaande bands spreken je aan dan zou ik zeker eens naar je platenzaak fietsen om hun nieuwe schijf eens te testen op jouw gehoor. Voor mij is deze CD in ieder geval te vergelijken met een kind dat ze los hebben gelaten in een snoepjeswinkel. Deze schijf staat vol met lekkernijen, precies op de manier zoals ik mijn melodieuze muziek wil hebben. Nadat ik er achter was gekomen dat groep verbonden was met Nightwish was het dan ook geen verrassing dat de nieuwe zangeres van Nightwish, Anette Olson met haar microfoon in de pap mocht roeren. Voordat ze Tarja verving bij Nightwish stond ze namelijk bekend om haar zangkwaliteiten bij Alyson Avenue, een AOR band uit Zweden. Haar stem was dus uitermate geschikt om ook een nummertje, 'Heart Full Of Fire' in dit geval, in duet mee te zingen. Het lijkt er op dat 2008 het jaar van de terugkeer van het AOR genre begint te worden. We hadden eerder al de juwelen van Work of Art, Frozen Rain en Myland in onze schoot geworpen gekregen en nu dan weer deze magistrale schijf van Brother Firetribe, ik kan mijn geluk niet op!