Battleroar - To Death And Beyond…

Battleroar - To Death And Beyond…

Label : Cruz Del Sur Music | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Kun u zich het een paar jaar geleden nog herinneren toen melodieuze power metalbandjes als paddenstoelen uit de grond schoten, één redelijke cd uitbrachten en daarna of het bijltje erbij neergooiden of kutmuziek begonnen te maken? Godzijdank is die tijd nu voorbij en krijgt niet elke nicht meer de kans om een plaat uit te brengen. Wat we de laatste paar jaar wél vaker zien zijn bands zich grijpen aan de epische jaren tachtig heavy metal, met mythologische en fantasiethema's en zich storten op krijgsvelden, glorie en heldendom. En daar is ondergetekende maar al te blij om!

De Griekse Battleroar behoort al zo'n acht jaar tot deze stroming en bracht eerder twee met 'Battleroar' en 'Age Of Chaos' al twee redelijke albums uit. Drie jaar na het verschijnen van de laatste plaat komen de heren nu met een kersverse plaat op de proppen en daar is ondergetekende ook maar al te blij mee! Battlelore's heldhaftige heavy metal is namelijk diep geworteld in de jaren tachtig en de geest van bands zoals Omen, Cirith Ungol en de legendarische Manilla Road is gedurende de hele plaat duidelijk aanwezig. En dat zijn toch een paar van de bands waarbij ik tot op vandaag nog steeds compleet uit mijn bol ga! Gelukkig krijg ik nergens het idee dat men deze bands probeert te imiteren en laat men ook vooral horen wat ze zelf in huis hebben.

Al vanaf de opener 'Dragonhelm' laat de band op alle fronten een vooruitgang zien en dat gevoel houdt men tot op de laatste seconde vast. Het is duidelijk te horen dat men veel aandacht heeft besteed aan de songstructuren en arrangementen. Alles past perfect in het plaatje, de tempowisselingen komen precies op het juiste moment en aan afwisseling komt de plaat niets tekort. Hoe kan het anders dat de plaat in een volle uur niet verveelt? De vocale prestaties van Marco Concoreggi mag echter niet onvermeld blijven. Zijn mooie stem klinkt krachtiger dan voorheen en hij schijnt eindelijk zijn draai gevonden te hebben. Af en toe komt hij zelfs aardig in de buurt van grootheden zoals Dio en Tony Martin!

De krachtige productie en prachtige hoes maken het plaatje helemaal compleet en dat maakt van 'To Death And Beyond…' een prachtige heavy metalplaat die de liefhebbers van traditionele heavy metal, de bovengenoemde bands en fans van helden metal zoals Holy Martyr, Doomsword en Wotan zeker eens moeten beluisteren.