Waysted...Plus - Waysted

Waysted...Plus - Waysted

Label : Krescendo records | Archiveer onder hardrock / aor

Release type: Re-release

Sjak : Toen Pete Way ergens begin jaren tachtig zijn job bij UFO niet meer zo interessant vond, besloot hij zelf maar een band genaamd Waysted op te richten. In 1983 verscheen hun debuutplaat ''Vices gevolgd door de uit 1984 stammende mini-CD 'Waysted'. Op deze mini waren de initiele gitaristen Ronnie Kayfield en Paul Raymond vervangen door Neil Shepherd en had ook originele drummer Frank Noon het veld moeten ruimen ten faveure van Andy Parker (UFO). Zanger Fin had zijn plaatsje wel mogen behouden en hij bepaald voor een groot gedeelte het overall bandgeluid met zijn rauwe stemgeluid.

De debuutplaat had niet veel losgemaakt binnen de metal gemeenschap en eigenlijk is Waysted gedurende hun gehele loopbaan altijd bestempeld geweest als het bijbaantje van Pete Way. Mijns inziens doe je de band daar toch wat tekort mee, want hun melodieuze hardrock had wel een bepaalde charme, zeker op deze 'Waysted' mini-CD, waar gewoon erg goede nummers op staan zoals 'Won't Get Out Alive' en 'Hurt So Bad'. Niet geheel verrassend heeft de muziek veel weg van UFO (luister maar eens naar 'Rock Steady' dat zo of een UFO-album geplaatst had kunnen worden), maar dan met een veel mindere zanger. Krescendo Records heeft de oorspronkelijke titel van de mini-CD gewijzigd in 'Waysted...Plus', omdat men een vijftal live-nummers als bonus materiaal toegevoegd heeft (opgenomen tijdens het Kerrang Weekend Festival op 14 oktober 1984). Helaas is de kwaliteit van het live-gedeelte niet al te best te noemen en volgens mij was er kwalitatief wel wat beter materiaal van Waysted te vinden (ik heb zelf een aantal bootleg-concerten in mijn prive-collectie die een stuk beter klinken!), maar omdat het een extraatje betreft moeten we hier niet te zwaar aan tillen. Persoonlijk vind ik deze 'Waysted' mini-CD na het Waysted-materiaal met Danny Vaughn op zang ('Save Your Prayers' rules big-time!) het beste wat de heer Way met deze band heeft uitgebracht. Leuke release derhalve!