Equilibrium - Sagas

Equilibrium - Sagas

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder black/pagan metal

Vera : Om maar meteen met de deur in huis te vallen: 'Sagas' van Equilibrium is een essentieel album voor liefhebbers van symfonische pagan metal en dan denk ik aan lui die ook bands als Turisas, Finntroll en Moonsorrow weten te appreciren. En zeggen dat de band ooit in 2001 inderhaast in het leven geroepen werd voor een eenmalig concert. Dat verliep echter zo goed dat er al vlug plannen gesmeed werden om eigen composities te schrijven en verder te gaan. De rest is geschiedenis: een succesvolle demo leverde hen een contract met Black Attack op en leidde tot het maken van het debuutalbum 'Turis Fratyr'. Dit album werd goed ontvangen, maar het label hield er duistere praktijken op na. Anno 2008 heeft Equilibrium gelukkig onderdak gevonden bij Nuclear Blast en kan men de toekomst met vertrouwen tegemoet zien.

Equilibrium verwent de fans: het album 'Sagas' duurt tachtig minuten en dan krijg je er nog een dvd bij van zeventig minuten met live opnamen, backstage beelden en het verhaal hoe 'Sagas' tot stand kwam in de Helion Studio in Mnchen. Inderdaad, Equilibrium is een Duitse band en zingt ook in deze taal, maar aangezien zanger Helge Stang - wiens grote voorbeeld Kristoffer Olivius van Naglfar is - voornamelijk black metal screams op ons afvuurt valt dit niet eens op voor de argeloze luisteraar.

De muziek is erg filmisch en voorzien van rijke arrangementen. 'Prolog Auf Erden' plaatst je meteen in een wijds landschap waar glorieuze dingen gaan gebeuren. De eerste naam die in me opkomt is Turisas, maar daar de folky melodien dikwijls door de toetsen gespeeld worden zijn er ook raakvlakken met Finntroll. Toch geeft Equilibrium een eigen gezicht aan de epische songs. Deze zijn op black metal gebaseerd - vooral dan door de vocalen - maar hebben in 'Unbesiegt' bijvoorbeeld een uitheems sfeertje door panfluit en percussie. Ook horen we geregeld natuurgeluiden in de nummers. Een flink deel van het geluid krijgt een aparte identiteit door de grote rol die panfluitspeler Ulrich Herkenhoff (van Lord of the Rings) toebedeeld kreeg. De toevoeging van akoestische instrumenten verfraait zeker dit album, dat pas echt epische proporties gaat aannemen vanaf het instrumentale 'Heiderauche'. Het is ook dan dat de nummers langer worden. 'Die Weide Und Der Fluss' en 'Des Sngers Fluch' zijn composities waarin heel wat gebeurd. Het eerste bevat magistrale koorzang, het tweede valt op door de donkere, lage zang en een fraai atmosferisch stuk op het einde. Na het bijtend gezongen 'Ruf In Den Wind' en het slepende 'Dmmerung' is er nog een klapper van achttien minuten 'Mana' waarin Equilibrium zijn naam om soundtracks te maken die passen bij Lord of the Rings helemaal waarmaakt. Deze instrumentale kanjer is een vernuftig staaltje glorieuze epiek waar panfluit, kraaien, koren en uiteindelijk zelfs een vioolsolo van Agnes Malich de rillingen over je rug laten lopen. Waarna we kunnen besluiten dat Equilibrium zich met 'Sagas' naar een hoger niveau getild heeft. Ik kijk dan ook al uit naar hun Heidenfest tournee in november met andere uitstekende bands als Primordial, Eluveitie en Finntroll!