HORSE The Band - A Natural Death

HORSE The Band - A Natural Death

Label : Ferret Music | Archiveer onder death metal / grindcore

Jasper : HORSE The Band, een groep muzikanten wiens naam alleen al je doet afvragen hoe serieus ze zichzelf nemen. Je kunt je echter ook afvragen of de meeste metal bands zich vaak niet juist een beetje té serieus nemen. Bovendien: HORSE The Band mag dan een lekkere portie zelfrelativering hanteren, dat betekent niet dat ze er maar met de pet naar hebben lopen gooien op 'A Natural Death'.
Integendeel, dit derde volledige album van deze Amerikaanse oprichters van het Nintendo-core genre is juist verrassend veelzijdig zonder te jolig te worden. De plaat snijdt zeer verschillende topics aan, zoals het worden verorberd door een beer in 'Face Of Bear', of het lid van de zanger in 'His Purple Majesty' (ok, dat is op zich vrij melig).

Net zo veranderlijk is ook de muziek, die slechts het karakteristieke 8-bits keyboard geluid van Erik Engstrom als vaste lijn lijkt hebben. Het lijkt hierdoor alsof je naar een hardcore band aan het luisteren bent terwijl je net een doos oude computerspelletjes hebt geopend. Dit zal wel direct voor diepe fronzen zorgen bij de serieus ingestelde metalhead. Voor de rest van de bevolking hakt met de joysticks op elkaar in met opener 'Hyperborea', of kabbelt rustig voort met een riedeltje als 'Crickets'. Zanger Nathan Winneke klinkt een beetje als Efrem van Death By Stereo, met een zelfde soort nasale afwisseling tussen screams en cleane zang. De rest van de band speelt gewoon Nintendo-core, daar is verder niets op af te dingen. Wil je weten wat het inhoudt? Check 'A Natural Death'. Pas wel op, want voor je het weet zit je weer uren met een kapotte duim achter een schermpje met 'Golden Axe', 'Mortal Kombat', en Street Fighter'.