Hatchet - Awaiting Evil

Hatchet - Awaiting Evil

Label : Metal Blade | Archiveer onder speed / thrash metal

Tormentor Erich : Er zijn momenten dat je zou denken dat er in de Bay Area van San Francisco alleen maar super bands rondlopen. Metallica, Death Angel, Forbidden, Testament, noem ze maar op. Echter, hoor ik je al roepen, dit zijn wel allemaal krasse knarren zo ondertussen, hoe zit het dan met vers bloed? Welnu, de nieuwe lichting Bay Area thrashers dient zich aan d.m.v. bands zoals dit Hatchet, ook uit diezelfde omgeving en ook typische Frisco thrash metal spelend.

Hatchet heeft echter wel een klein nadeel ten opzichte van bovengenoemde bands. Daar waar de oudgedienden in die tijd allen met een overdonderend debuut album aan kwamen zetten blijft Hatchet een beetje achter. 'Awaiting Evil' is namelijk zo'n album geworden waar eigenlijk niets mis me is, maar wat ook niet echt weet te overtuigen. Speltechnisch, productioneel en songmatig is het allemaal okay, maar het zijn de kleine dingen die het doen en die vallen nu een beetje weg. Zo klinkt een track zoals 'The Dead Will March' toch een beetje slapjes en ook de repeterende riffs van bijvoorbeeld een 'Morlocks Tomb' hadden wat minder gemogen. Gelukkig staan daar wel toffe nummers zoals 'Attack Imminent' en 'Sealed Fate' tegenover en ook de solo's mogen er wezen.

Fervente thrashers onder ons kunnen dit album zeker eens gaan beluisteren. Let dan ook even op de (bijna verplichte) klassieke gitaar intro en laat je niet misleiden door de stem van die zanger, ook al zou je door die hoge uithalen denken van wel, het is toch echt geen Schmier die je hoort.