Kip Winger - From The Moon To The Sun

Kip Winger - From The Moon To The Sun

Label : Frontiers Records | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : Degenen die Kip Winger alleen kennen van zijn werk met de gelijknamige band Winger zullen bij het beluisteren van de solo-platen van Kip een stevige hartverzakking ondergaan. Daar waar Winger (de band) het zoekt in zeer aanstekekelijke melodieuze rock, daar gaat Kip Winger (de persoon) veel experimenteler te werk en verwerkt hij allerlei andersoortige invloeden in de muziek. Ondanks deze mengelmoes aan stijlen (klassiek, rock, jazz, Oosterse muziek, akoestisch) klinkt deze 'From The Moon To The Sun' toch als één geheel. Ik moet er wel bij zeggen dat het me de nodige luisterbeurten kostte alvorens ik dit plaatje op waarde wist te schatten. Maar als je die investering eenmaal hebt gedaan is het ook daadwerkelijk genieten geblazen!

Openingsnummer 'Every Story Told' kent nog de meeste rock-invloeden en past het dichtst bij wat Kip normaal met zijn band Winger doet, terwijl het navolgende 'Nothing' een lekker pop-nummer is met geweldige zang van mister Winger himself. Ik moet trouwens toch zeggen dat hij als zanger op deze CD echt een indrukwekkende prestatie neerzet, petje af! De experimenteerdrift komt ook op het derde nummer nog niet echt tot uiting, want 'Where Will You Go' is een radio-vriendelijk ballad met commerciële potentie. Echt interessant wordt het vanaf 'Pages And Pages', een bijna zeven minuten durend akoestisch nummer wat ondanks zijn lange speelduur absoluut niet gaat vervelen. Het instrumentale 'Ghosts' wijkt helemaal van de geijkte paden af, want dit klassieke nummer, waarop slechts piano, viool en harp te horen zijn, is echt de spreekwoordelijke vreemde eend in de bijt. Op de resterende acht nummers wordt er driftig gevarieerd tussen interessante akoestische songs ('Why', 'Runaway'), tracks met Oosterse invloeden ('Monster', wat overigens een opnieuw gemixte versie van Kip's solo-debuut is) en wat meer pop-geörienteerd materiaal (bijvoorbeeld 'What We Are'). Het moge duidelijk zijn al diegenen die zich willen beperken tot traditionele metal en hard rock hier met hun fikken vanaf moeten blijven. Je moet ontzettend open-minded zijn om dit te kunnen waarderen, maar als je je open stelt voor 'From The Moon To The Sun' krijg je heel wat moois over je heen.