Scar Symmetry  - Holographic Universe

Scar Symmetry - Holographic Universe

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : Met 'slechts' de bedoeling om helemaal vrij van muzikale (sub)genres nummers te gaan maken, kwam het Zweedse vijftal van Scar Symmetry in 2004 bij elkaar. Wie had destijds kunnen vermoeden dat de oorspronkelijke bedoeling van de band kon uitgroeien tot zo een geschakeerd en compleet geheel, waarmee de band zich profileert als n van de meest aansprekende en toonaangevende bands binnen de (moderne) metal?

Melodieuze death, technische thrash, jaren tachtig elementen en progressieve invloeden, verpakt in abrupte tempowisselingen en intrigerende structuren, zijn de componenten die door Scar Symmetry wederom groots verweven zijn tot een kleurrijk en boeiend spektakel. Het vijftal weet op 'Holographic Universe' niet alleen vast te houden aan het geluid dat we kennen van de eerdere albums 'Symmetric In Design' (2005) en 'Pitch Black Progress' (2006), maar heeft het ook nog eens verbreed. Er is een tikkeltje meer aandacht voor melodie en er is iets meer nadruk gelegd op de zuivere vocalen. Die benadering zorgt voor meer openheid, zonder dat dit ten koste van snelheid, agressie en kracht is gegaan. Maak bovendien niet de fout om het winnen aan toegankelijkheid te zien als het snel in elkaar draaien van een niemendalletje, want dan ga je toch voorbij aan het onberispelijke vakmanschap en de doordachtheid waarop de nummers in elkaar gestoken zijn. Doet het iets aan terrein winnen van de zuivere vocalen dan afbraak aan de veelzijdige vocale acrobatiek die we van Christian lvestam gewend zijn? Niets daarvan! Ook nu weer is er die typische wisseling tussen heldere vocalen en smerige death grunts; er is alleen iets vaker voor het gebruik van zuivere lijnen gekozen. Daarnaast kent 'Holographic Universe' nog meer treffendere solo's en een warme, perfecte productie, wederom gedaan door gitarist Jonas Kjellgren. Vanaf openingsnummer 'Morphogenesis', via 'Quantumleaper', 'The Missing Coordinates' en titel track 'Holographic Universe' tot 'Ghost Prototype II (Deus Ex Machina)' is het hollen van het n na het andere muzikale hoogtepunt.

De combinatie van brutaliteit en melodie en het vernuft waarmee dit gebeurt, maken 'Holographic Universe' tot een zo goed als onberispelijk album. De voorgaande werkjes van Scar Symmetry werden door collega Koen al van een hoge waardering voorzien en met dit album nog sterker, rest me eigenlijk niets anders dan 'Holograhpic Universe' nog hoger te waarderen. Nou vooruit, je komt ze immers zelden zo mooi tegen