The Storyteller - The Storyteller

The Storyteller - The Storyteller

Label : No Fashion | Archiveer onder

Ferdi : Af en toe snap ik geen reet van mijn collega's. In de afgelopen tijd heb ik meerdere reviews gelezen van deze cd, waarin de groep werd afgedaan als een slap aftreksel van Helloween en Blind Guardian, waarbij het gebrek aan originaliteit als doodzonde werd beschouwd. Met name dit laatste punt kan ik mij erg kwaad om maken. Originaliteit, wat is dat voor een stierestront? Als ik een willekeurig metalblad opentrek dan zie ik hordes reviews van standaard deathmetalbands die allemaal precies hetzelfde klinken, en nit hoor ik een recensent daarover klagen. Nit. Waarom dan de valse pretentie koesteren dat als het om een power metalband gaat, de band wiel twintig opnieuw zou moeten uitvinden? Okay, toegegeven: de Zweedse band The Storyteller zal nooit van zijn leven de originaliteitprijs winnen. Zelfs na haar leven zal de band geen erkenning krijgen vanwege zijn onderscheidend vermogen. Maar waarom zouden ze ook? Gewoon goed is wat mij betreft goed genoeg. Ik heb op mijn veertiende mijn hart verpand aan heavy metal, aan bands als Maiden, Helloween en Blind Guardian. Waarom zou ik dan opeens een beerput opentrekken over een nieuwe band, die precies doet wat ik zo goed vond aan de oude bands was? Ik snap het niet.

Ach, het is ook allemaal zinloos om mij hier druk over te maken. De chte liefhebber van powermetal weet het namelijk al lang: The Storyteller is n van de grootste parels van de Zweedse metalscene. Het trio tapt gretig uit het Helloween, Nocturnal Rites en Blind Guardian-vaatje, en levert daardoor een cd af vol met heldhaftige nummers die spelen in lang vervlogen tijden. Zanger L-G Persson en gitarist Fredrick Groth zorgen ervoor dat de band in muzikaal opzicht genoeg om het lijf heeft en een eigen smoelwerk krijgt. En de productie (in handen van Fredrik Nordstrm is ook uitstekend te noemen. Wat ik wel jammer vind, is dat deze cd niet zo'n sterke opbouw kent als zijn voorganger. Die cd kende namelijk een heel sterk begin, midden en einde, wat bovendien goed gentegreerd was in het concept (uiteraard, elke cd is een nieuw hoofdstuk in een conceptverhaal). Dit album heeft minder grote contrasten, waardoor het geheel wat oppervlakkiger is. Wat mij betreft is dit echter geen onoverkomelijk bezwaar, want dit is gewoon goudeerlijke muziek. Fans van ridderlijke metal die hun reet afvegen met opgelegde originaliteit kunnen deze cd (evenals de voorganger) met een gerust hart bij de platenboer bestellen.