Ihsahn - angL

Ihsahn - angL

Label : Candlelight | Archiveer onder black/pagan metal

Richard G. : Dat Ihsahn een zeer begenadigd metal mastermind is dat moge bekend zijn. Dat hij sinds het verschijnen van de laatste Emperor plaat 'Prometheus' nooit meer iets heeft uitgebracht met een vergelijkbare impact op de metal scene (solo noch met bijband Peccatum) is ook een voldongen feit. Hoewel zijn eerste solo album 'The Adversary' (2006) ontegenzeggelijk een goede plaat was met knappe composities en wonderlijke combinaties van black metal en symfonische en progressieve geluiden, vond ik tegelijkertijd ook dat het zich te vaak over de flinterdunne grens tussen pretentie en genialiteit begaf.

En nu ruim twee jaar later is daar dan 'de altijd moeilijke' tweede plaat, al zal dat voor aan artiest met een staat van dienst als die van Ihsahn wel relatief meevallen. 'AngL' is de cryptische titel die het werkje heeft meegekregen en wederom doet de voormalige Emperor voorman een aantal wonderschone dingen rondom een zwartmetalen basis. Een aantal nummers kan rechtstreeks aan zijn Emperor periode verbonden worden, zoals (delen van) opener 'Misanthrope' of het in vergelijking met de rest van het album eenvoudig gestructureerde 'Malediction'.

Toch moet gezegd dat op een aantal composities Ihsahn er ook flink naast zit. Zo is daar de het potentie geniale samenwerkingsverband met Opeth's Mikael Akerfeldt op 'Unhealer'. Mikael mag het nummer inleiden met zijn desolate cleane stem en het idee van een duet van extreme vocalen verderop is leuk, instrumentaal kabbelt het nummer echter op niet echt spannende wijze naar het einde toe. Ook de poging tot een ballade 'Threnody' mondt uit in een vrij anoniem en weinig overtuigend werkstuk.

Al met al blijf ik na meerdere luisterbeurten met een beetje een dubbel gevoel achter. Aan de ene kant spreken de kwaliteit van het gros van het materiaal en de duidelijke experimenteerdrift voor 'AngL', aan de andere kant schiet Ihsahn (wederom) een aantal maal zijn pretentieuze doelen enigszins voorbij.