Divinefire - Farewell

Divinefire - Farewell

Label : Rivel Records | Archiveer onder heavy / power metal

Patrick : Christian Liljegren heeft er even genoeg van. De zanger van o.a. Narnia en Divinefire en eigenaar van platenmaatschappij Rivel Records vindt het tijd geworden eens wat rust in zijn leven in te bouwen. Zijn platenmaatschappij blijft de komende tijd zijn aandacht houden, maar zijn vocale activiteiten zet hij (voorlopig?) stop. In het geval van Divinefire betekent dat ook dat het drietal ophoudt te bestaan. Het moet niet moeilijk geweest zijn een passende titel voor het laatste album te vinden: 'Farewell'.

Naast Christian 'Rivel' Liljegren zijn muzikale alleskunner Jani Stefanovic (o.a. Essence Of Sorrow, Miseration, Mehida, ex-I Am Blood, ex-Renascent) en bassist Andreas Olsson (Narnia, Rob Rock) de twee andere vaste leden van Divinefire. Daarnaast dienen zich nogal wat gasten aan. Zo heeft Carl Johan Grimmark (Narnia) de gitaarsolo's ingespeeld en Hubertus Liljegren (ex-Crimson Moonlight, broer van?) heeft de zwaardere vocalen op zich genomen.

De band geeft aan te willen komen met een combinatie van het zwaardere uit de melodieuze extremere metal genres en het symfonische uit de power metal en hard rock, gecombineerd met vocale harmonie├źn. Eindelijk eens een band die zichzelf perfect want te beschrijven, want dat is precies wat Divinefire je wederom voorlegt. De ruim veertig minuten staan bol van de sfeer- en tempowisselingen, de verscheidenheid tussen de grunts en de fraaie stem van Christian en het heen en weer deinen tussen melodieuze death metal en power metal. Het drietal heeft de combinatie weten te verweven tot een pakkend geheel. Hoewel de eerdere albums al niet mis waren, lijkt het drietal het beste tot het laatst bewaard te hebben; 'Farewell' is in elk geval het meest intense en brutaalste werk van het Zweedse trio. Vooral 'Grow And Follow' en 'Unity' zijn daar mooie voorbeelden van. Verantwoordelijk voor het goede geluid van de zeven nummers, omsloten door een bombastisch intro en outro, zijn de bands eigen Christian Liljegren en Jani Stefanovic. Ze hebben het album een helder en krachtig geluid meegegeven. Dit is met recht sterven in schoonheid; eeuwig zonde dat het trio het na vier albums voor gezien houdt!