Lacrimas Profundere - Songs For The Last View

Label : Napalm Records | Archiveer onder gothic metal

Vera : Sinds het begin (1993) vormden de broertjes Schmid de ruggengraat van Lacrimas Profundere: Oliver als gitarist en componist, Christopher als zanger en tekstschrijver. Vanaf 2004, toen 'Ave End' uitkwam, is de band plots nog veel succesvoller geworden en werd er wereldwijd getoerd. Voor zanger Christopher werd het allemaal een beetje te veel en na het vorige album 'Filthy Notes For Frozen Hearts' verliet hij de band. Dit betekent dat nu alle leden vervangen zijn, behalve Oliver, in de periode 2005/2007 en Lacrimas Profundere het solitaire muzikale geesteskind van Oliver is geworden. Maar in principe was dat nooit anders.

Eind juni verschijnt 'Songs For The Last View'. Dit achtste studioalbum is het debuut van nieuwe vocalist Rob Vitacca. Maar we kunnen gerust zijn: er is niets veranderd aan het geluid van deze fantastische Duitse gothic rock band. Rob's stem klinkt griezelig identiek aan die van Christopher. Misschien zelfs nog iets lager, zodat ik meermaals denk aan Sisters Of Mercy en Peter Steele (Type O'Negative). En de twaalf nieuwe nummers zijn pareltjes vol melancholie waar de stevig rockende gitaren een onmiskenbare drive aan de muziek geven.

Het album begint en eindigt met het pulserende geluid van een hartslag. Elk nummer beschrijft het leven van de stervende rockster die in deze laatste seconden aan hem voorbij flitsen. Maar er is toch een happy end: tijdens het laatste nummer 'While' ontwaakt hij terug. Voor het nummer 'A Pearl' is inmiddels een videoclip gemaakt. In dit smeuïg rockende gothic nummer horen we enige vrouwelijke achtergrondzang. De gothic rocknummers die zoals steeds fans van HIM, Sentenced en The 69 Eyes zullen bevallen, worden afgewisseld met enkele ballads vol zwarte romantiek. Vooral 'And God's Ocean', waarin de zang in het begin me wat aan Vinny van Anathema deed denken, bezorgde me kippenvel. Maar ook 'A Dead Man' waarin piano en strijkers centraal staan is een super zwijmelmoment. Men weet echter ook stevig van leer te gaan, vooral de heavy drumpartijen in 'Lullaby For A Weeping Girl' en het prachtige 'While' waar kalme en harde passages mooi worden afgewisseld voegen de nodige stuwkracht toe aan dit wederom erg geslaagde album van een band die eindelijk het succes oogst dat ze al zo lang verdienen. Een topper in het mannelijke gothic genre die helder en krachtig klinkt, mede dankzij de productie van John Fryer en de mastering in de Verenigde Staten door Roger Lian van de Masterdisk Studios. Schaf bovendien zeker het gelimiteerde digipack aan, want buiten vier extra tracks bevat dit pakketje dan ook nog een dvd met videomateriaal en live stuff.