Bastards  - Beer

Bastards - Beer

Label : Sixkiller Records | Archiveer onder hardrock / aor

Frank D. : Ik kijk naar een glas bier. Op de voorkant staat Bastards…Beer. Je voelt gewoon aan je theewater aan dat dit een projectiel uit de serie Motörhead gaat worden. Een snelle blik op de biografie maakt duidelijk dat de mannen uit Horst komen en dan denk ik direct: aha, landgenoten (Limburgers dus!), maar nog meer "He, daar kwamen de Stoere Patsers toch ook vandaan?”. Voor hen die die band niet kennen: sleazy rock met Limburgse teksten die aan duidelijkheid niks overlaten. Titels als 'Opa Geit Noa De Hoere', 'Es Er Maar Een Gaat In Zit' en 'Sneu Voor Het Milieu' zijn voor mij nog steeds partykrakers van jewelste. En jawel, van die band zijn er leden te vinden in Bastards.

En jawel, de verwachtingen komen uit. Sleazy, ronkende gitaren rollen de kamer in. Dit klinkt als een smerige versie van Peter Pan Speedrock. Nummers als het grommende 'I'm The King', het Motörhead-esque 'Collision Course' en 'Bigtwin Rider' zijn van het soort "neem een krat bier en de spetter van de kroeg in je armen en het neanderthaler tijd”. En dit zijn slechts enkele voorbeelden. Is dit dan een top album geworden uit de Limburgse Peel? Nou, er is één minpuntje, en dat is de zang. Zanger Pepijn doet zijn best, maar zijn stem is niet zwaar genoeg om het geweld van zijn kompanen echt te onderstrepen. Daar waar Lemmy met zijn geblaf de slagroom op de taart is, is Pepijn als slagroom zonder suiker. Een beetje flauw. Met name de hogere uithalen klinken niet overtuigend en daarmee verliest de band behoorlijk aan slagkracht. Jammer, maar helaas….