Hypocrisy  - Penetralia

Hypocrisy - Penetralia

Label : Metal Mind Productions | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Re-release

Vera : Vorige maand hadden we de heruitgave van Hypocrisy's 'Catch 22' album, waarvoor Peter Tägtgren de vocalen en gitaren terug opnam. Deze maand brengt Metal Mind Productions het eerste album van deze Zweedse death metal band terug uit in een digitaal geremasterde versie met twee bonus tracks. Zoals we gewoon zijn van het Poolse label, is het een mooi verzorgd digipack met teksten en een beknopte biografie van de band. 'Penetralia' kwam oorspronkelijk uit in oktober 1992.

Peter Tägtren hoeven we niet voor te stellen. Buiten het brein van Hypocrisy is hij ook een befaamd producer en viert succes met zijn andere band Pain. Het begon nochtans allemaal op kleine schaal met een drie songs tellende demo die Peter zelf ineengeknutseld had. Peter woonde eind jaren tachtig in Florida en was lid van Malevolent Creation. Daar kwam hij zwaar onder de indruk van de toenmalige US death metal scene en het is dan ook niet verwonderlijk dat dit debuut 'Penetralia' het hardste album is dat Hypocrisy maakte. Op 'Penetralia' speelt Peter alle sologitaarpartijen, maar wordt bijgestaan door tweede gitarist Jonas Österberg. Mikael Hedland - toen pas zestien en ook nu nog lid van Hypocrisy - laat ronkend baswerk horen. Peter was op de eerste twee albums nog niet overtuigd van zijn vocale kwaliteiten, daarom is de lage bromgrunt van Masse Bromberg (later Dark Funeral) te horen in alle songs behalve het titelnummer. Daar is de getergde zang van Peter zelf te horen. Werkelijk massief en indrukwekkend beukend is het drumwerk van Lars Szöke. Die man lijkt wel een dolgedraaide octopus! Verder vinden we veel spetterend gitaarwerk dat zich doorheen de ultieme brutaliteit slingert. 'God Is A Lie' en 'Left To Rot' worden tot op de dag van vandaag gespeeld in de live set van de band. Het zes minuten durende 'Penetralia' toont een eerste voorzichtige poging om met toetsen en tokkelende gitaren een epische atmosfeer te scheppen en laat Tägtgren ook als zanger debuteren. De bonustracks zijn 'Life Of Filth' en 'Lead By Satanism' dat ook enige meer slepende tendensen laat horen. Fans van brutale death metal hebben 'Penetralia' natuurlijk al lang in hun verzameling staan, maar wie de band pas oppikte ten tijde van 'The Fourth Dimension' kan zijn verzameling aanvullen. Maar wees gewaarschuwd dat het tempo hier heel wat hoger ligt dan op latere albums.