Cryptopsy - The Unspoken King

Cryptopsy - The Unspoken King

Label : Century Media | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Het nieuwe Cryptopsy album 'The Unspoken King' is ten tijde dat ik dit schrijf nog niet uit, maar de band wordt op het internet al massaal uitgekotst vanwege de nieuwe weg die de band is ingeslagen. Zanger Lord Worm heeft, na een terugkeer, die in totaal een dikke drie jaar en één studioalbum heeft mogen duren, de band moeten verlaten. In een poging de band naar een hoger niveau te tillen, ging men op zoek naar een veelzijdigere zanger, die niet alleen krachtig kon brullen, maar ook met een heldere stem kon zingen met als doel meer dynamiek en diversiteit in te brengen. Met 3 Mile Scream zanger Matt McGachy en keyboardiste Maggy Durand werden twee nieuwe leden aangetrokken en het zesde studio album 'The Unspoken King' opgenomen.

Drummer Flo Mounier had vooraf al aangekondigd dat men enkele verassingen kon verwachten van de nieuwe plaat en dat waren geen loze woorden. Het nieuwe materiaal klinkt duidelijk moderner en het metalcore virus lijkt ook enigszins grip op Cryptopsy te hebben gekregen. Zanger McGachy is er één van de nieuwe stempel, met zijn typische metalcore screams en zijn cleane zang. Dat laatste is voor Cryptopsy natuurlijk helemaal nieuw en wordt door velen als heiligschennis beschouwd. Toegegeven, de heldere zang is even wennen, maar niet onoverkoombaar (behalve dan in het nummer ´Bemoan The Martyr´, daar slaat hij echt de plank mis). Zijn afwisselende hoge en lage screams zijn krachtig en passen zeer goed bij het nieuwe materiaal. Datzelfde geldt overigens ook voor de productie, ´The Unspoken King´ klinkt veel krachtiger en gedetailleerder als het vorige album. Daardoor zijn de drums en de baslijnen, de dragende elementen, veel duidelijker hoorbaar, en vragen nummers als ´Silence The Tyrants´ en ´Resurgence Of An Empire´ erom de volumeknop nog eens wat verder open te gooien. De rol die keyboardiste Maggy Durant heeft meegekregen is minimaal, zij is sporadisch te horen op enkele nummers, waar de samples en keyboards slechts sfeerverhogend werken. De composities zijn van hoogstaand niveau, qua stijl gelukkig niet erg anders dan voorheen en net als alle andere Cryptopsy platen, is ´The Unspoken King´ een echte groeiplaat, die naarmate je hem vaker hoort steeds beter wordt. Mijn favoriete nummer is het slepende ´Contemplate Regicide´ met een zeer catchy riff erin verwerkt, echt subliem.

De meningen over dit album zullen erg uiteenlopen en alleen de tijd zal leren of de nieuwe weg die Cryptopsy ingeslagen is, de juiste voor de band zal zijn. Het getuigd in ieder geval wel van lef en innovatiedrift van deze muzikanten om zo´n koerswijziging door te voeren in een scene die conservatief als de neten is.